AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
676

Beslutsångest e32 735-740

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hej!

Jag står i valet och kvalet, e32 735 eller 740. Min budget ligger på 50-60' kr. Jag har hittat en kalasfin 12' mil 735 ia -91 hos en tysk BMW-handlare, servicebok, en ägare o.s.v., pok 4500 euro. Priset är ganska högt men skicket är enlig handlaren mycket bra.

Jag tycker dock att en 740 känns lite modernare med den nya v8an. 740 har lite bättre drag undergaloscherna. Går det att hitta en bra 740 e32 för 50-60'? Kanske är det bäst att satsa på en kalasfin 735?

Jag antar att sexan blir billagare att skruva med än åttan.

F-n att det ska vara så svårt att bestämma sig.

/Johan
Selger min 740 på fredag for 45.000.-
Og det er ikke noe dårlig bil

PE
630
PESK
740iA e32
Visst finns det....jag köpte min för drygt ett årsedan och
jag gav under 40.000:-...några små grejer att fixa var där,
men om inte tummen vuxit ut MITT i handen, så fixar man en hel del själv, och det kostar inte speciellt mycket....så mitt råd:
Köp en 740, en OTROLIGT körglad limo på 2ton, med
sportbils prestanda....
PEO
olja:

Tänk på att det inte bara är inköpet som kostar pengar utan även service,skatt,försäkring etc etc.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Om valet står i mellan 735/740, så borde du även räkna in 730 med V8 som inte heller är något dåligt alternativ. Är väl själv lite partisk i frågan;), men jag skulle nog valt 740. Och ja, för de pengarna kan du hitta t.ex. en 92:a i bra skick.
Har du testat en 740 ? Annars tror jag inte att du skulle vela i frågan om val ;)

Mvh. Patric

Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag kommer att sköta allt underhåll själv och jag antar att 735:an är lite enklare på den punkten.

Bilen jag har hittat är dessutom lackad i svartmetallic som blir lila i solljuset. Enligt handlaren är bilen i mycket fint skick, jag bad en av mina tyska kollegor att kolla upp bilen. Den är dessutom köpt, servad och inbytt på samma firma. Kollegan lyckades att pruta ner bilen från 4900 till 4500 utan att blinka, kanske finns det mer att ge.

Starre:
Bra att du påminner om baksidan av bilägandet. Jag är dock härdad efter ett flertal Saab Turbo.

Patric:
Tyvärr verkar många 730 V8 vara lite snikutrustade. Jag vill absolut ha skinnklädsel och annat kul

Jag har läst om en hel del problem med V8:an och aut. lådorna. Den enda känsliga biten på 6:an verkar att vara kammarna.

/Johan
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Skulle tvärt emot alla andra lägga en röst på 735:an.V8:ans feta vride sliter på prylarna, och när vi snackar om 10 år gamla bilar så börjar d ju bli dags för byte av det ena och det ena och det andra.Här kan ju 8:an bli svindyr, främst med tanke på ev Växelådsrenovering + byte av kamkedjor + kontroll av oljepump.

Har själv en 735iA med trimkam, som inte står V8:an långt efter.

Mvh Kristian
ho
432
hombre
750iA 1991
Röstar nog också på 735. Om du senare vill ha en större motor kommer jo de nyare 740 att ligga mycket förmånligare i pris.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Detta påminner mig om mina våndor om 740/750.... för mig gav provkörningar (ett antal) svaret :)

Skalman

Jag skulle köpa 735an att hitta en lika fin 740 är inte lätt 12200mil, 1ägare på en 12år gammal bil är inte dåligt.

Om du vill ha 4 liters V8 och 7serie inte är ett krav skulle jag föreslå denna 540

Länk

även den hos tysk BMW handlare.

Vad gällande dyra kostnader blir inte V8an speciellt mycket dyrare än 6an, kolla oljepumpen kostade 700kr på verkstad exclusive oljebytet, kamkedjor byter man bara om dom börjar rassla och gör dom verkligen det på ett lägre miltal än 6an, växellådan på stora V8an kan man ju för en överkomlig kostnad fixa själv titta under Gör-det-själv om det är plastkulorna som krånglar, självklart är 6an billigare om den är fin vilket den tilltänkta bilen är dyrt blir det med ett risigt exemplar oavsätt motor.

Dom fel jag haft på 540in under 14 mån och 2200mil är följande

0204 kopplingbyte gick på garanti/good will
0206 värmepump till värmeventilerna 763kr monterade själv
0209 kolla oljepumpen 700kr
0209 nya stötdämpare fram 4650kr

räknar inte med 2xoljeservice 2 nya bakdäck 5st 18" fälgar med nya däck eftersom jag inte tycker att det är några fel utan tillhör normalt underhåll respektive utseende ett klart godkänt reperationskonto hittills.

Mvh Stephan
Lillbjörken
Mig veterligen så kom inte 740 förän -93
Å de e 100 HPS skillnad mellan 730 å 740.

Min 740 är importera, dåligt servad av tidigare ägare
å den enda åtgärd jag tänkt göra (imorgon) är att kolla
oljepumpen.
Annars har jag aldrig haft några problem motormässigt.
Å de enda oljefukt jag sett är på servopumpen å de är så lite
så de e inte någe att bry sig om.

Bränsleförbrukningen tycker jag också är ok!
0,98 landsväg
1,2 blandad
mätt med 16" vinterhjul
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Lillbjörken:

730i r6 188
730i v8 218
735i r6 211
740i v8 286

Tror jag...

V8:orna kom -92...Tro mej :)

Jag röstar på 740 eller 730v8...Hållbara motorer med få dyra fel...men vist sliter det på drivlinan. Men som sagt köper du en ruskigt fin 735:a får du lite pengar över till annat roligt....
Mitt råd, köp den finnsate bilen oavsett vilken motor det sitter i så blir du nöjdast. Av egen erfarenhet så tycker jag det är roligare att reparera en fin bil en än risig. För reparera kommer du få göra....oavset bil.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag röstar också på V8 i E32. Har själv gett 55000 kr för en pedant skött 730 -93 15000 mil. Lilla åttan sliter nog inte så mycket på drivlinan då den inte har specielt högt vrid & effekt men det räcker till för mig. Ett plus är också 3 liters åttan "låga" bränsleförbrukning samt den mjuka gången i motorn jämfört med sexan fick mig att välja Bmw 730 V8. Du har rätt i att många 730 är lite snik utrustade, min saknar skinn och farthållare men jag prioterade skicket framför det. Jag tyckte många "fullutr" 740 i samma prisklass som jag tittade på var i sämre skick, en fullutr 740 i "nyskick" får man nog betala betydligt mer för. Ok har inte haft några fel på min bil utom service och den klassiska lösa bultarna på oljepumpen då. Välj dock en fin 735 före en smårisig 740.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag tackar för alla svaren!

Som tidigare Saab Turbo ägare är jag van vid råa motorer. Jag tror att 6:an kommer att upplevas som silkeslen för mig. Skinnklädsel är för mig ett absolut krav och elstolar har jag haft i mina senaste bilar.

Jag ska be mina tyska kollegor att mangla handlaren lite till. Jag slår till om han går med på 4000 euro.

Bilen är lackad i en lilaskimmrande svartmetallic. Enligt uppgift var lacken en specialare från BMW. Någon som vet mer?

En 730/740 V8 med lågt miltal och mycket utrustning ligger lite utanför min budget. Jag kan som Hombre skrev, alltid byta upp mig längre fram. Dessutom tror jag inte att bilen ifråga är särskilt svårsåld i Sverige.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.