|
|
|
|---|---|
| Bilen har stått still 2 veckor. Batteriet var slut , tog ur det och laddade. När jag sen monterat tillbaka batteriet och startar så går tomgången efter en kort stund upp och ställer sig på 2500 varv. Vad är fel ? | |
|
Jag hadde oxå det innan på min gamla motor (320) Det jag mistänkte det var mängdmätaren, sprucken vacumslang, och något med tomgångsventilen eller vad den kallade för...Får prova dig fram |
|
|
varför inte söka innan man frågar, prova det här (klippt ur annan diskussion här): -------------- klipp --------------------- hade problem med ojämn tomgången som löste sig efter en reset av styrdatorn efter tips i forumet. Gör så här: 1. Lyft av minuspoolen på batteriet, minst 15 minuter. 2. Starta och låt gå på tomgång till motorn är ordentligt varm. 3. Kör några mil landväg. Min motor var mycket lugnare på tomgången efter denna procedur. /göran |
|
| Jag har nu fått tips om att det är tomgångsregulatorn, från ett annat inlägg på forumet, och det visar sig riktigt, kopplar jag från kabeln till tomgångsregulatorn går motorn hyfsat på runt 1000 - 1300 varv , kopplar jag in kabeln rusar den direkt upp på 2500 varv. | |
| Det var också intressant det du skrev Göran, om att reseta styrdonet , hade lite misstankar och har fortfarande om nåt samband med att jag hade batteriet bortkopplat | |
|
precis, det gäller att datorn får hämta värden i lugn och ro, inte bara "kallvärden" för tomgången. /göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.