|
|
|
|---|---|
| Hur stor skillnad är det egentligen på den motor som sitter i 520/320 nu, och den motorn som satt i 523/323 tidigare ? Är den senare en bättre motor eller är dem jämbördiga ? | |
|
En del hävdar att "ingenting matchar cylindervolym" däribland jag :) M.a.o...2,5 l är mera än 2,2l... Mvh Janne. |
|
|
Hej! Det bör ju öka vridet en smula med 2,5l istället för 2,2l. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
| 323:an går bättre utan tvekan. Har precis avverkat en massa mil i en 320 Touring -03 och det känns att den saknar kraft i jämförelsen. | |
| Okej, tackar för svaren, det var som jag misstänkte alltså. Då utesluter jag 320 och kollar vidare på 523/323/525 =) | |
| Hur är det med bränsleförbrukningen? | |
|
Skulle kunna tänka mig likvärdig förbrukning i stort sett...Möjligen så går den vridmomentsvagare 2,2l lite törstigare faktiskt i vissa fall.. Det jag vet är att 2,5:an iaf är en mycket snål motor jämförelsevis med andra i samma klass.. Mvh Janne. |
|
| Min 323:a drar ca. 1L/mil vid Stockholmskörning. | |
|
Jag hade tidigare en 523:a som jag tyckte gick fantastiskt fint, bra vrid & ganska låg bränsleförbrukning. Jag hade en 520 som hyrbil en vecka i jobbet under samma period & upplevde den som något slöare vid omkörningar osv när man behöver kraften men den drog faktiskt ännu mindre än min 523:a. Så jag kan nog rekomendera båda motorerna men jag gilar vridmoment så jag hade själv valt 2,5 liters motorn. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
| Dessutom är det ju allmänt känt att 323/523-motorn ger betydligt mer än sina 170 specificerade hästkrafter. Snarare i nivå med gamla och nya 325/525 (dvs omkring 190 hk) vilket bland annat bekräftats av Teknikens Världs mätningar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.