|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha ..... så vad ska jag göra nu då ....?? Men som jag upplevde det så tyckte jag att m535 e-28 hade bättre bromsar , kan det bero på bromsbombem ?? vad har den för uppgift att göra ?? Billy B-10 Länk |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
billy: Jag hade försökt hitta fyr-kolvsok med ventilerade skivor från t.ex. E12 528, renoverat dem och satt i bästa möjliga belägg. Glömde skriva i förra inlägget att bromsskivorna på E12 står i ETKn som 280mm och E28 som 282mm så det är ingen skillnad där heller. Fyrkolvsoken på ventilerade och oventilerade är i princip likadana, bara att det ligger en distansskiva mellan ok-halvorna för att kompensera för den tjockare skivan. Bromsbomben på E28 borde inte ge någon skillnad i bromsverkan, det är bara en hydraulisk bromskraftsförstärkare istället för att en vanlig går på undertrycket i insuget. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ok , för jag har ju som sagt 2 st m535 ok + skivor på gång ! Det bör funka ändå! Vi får se , jag "personligen" tycker bättre om E-28 bromsarna . Sen så har jag inte fått tag på några från e-12 "528"... Billy B-10 Länk |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
billy: Kör du på dina E28 bromsar det fungerar säkert bra. Det blir garanterat bättre än vad du har idag. De har ju den fördelen att det inte brukar vara några större funktionsproblem med dem. Klossarna är desutom lite tjockare så de bör hålla fler mil. Det är kanske inte heller helt lätt att hitta bra fyrkolvsgrejer. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Bert-Ola : Tack för lite mer exakt info. Markkus : Tyvärr har jag aldrig fått nöjet att köra någon av mina e12:or på bana utan endast på avspärrade flygfält och större fält med konbanor och liknande med goda möjligheter till toppfart . Gå in på www.firstfives.org och fråga på forumet om du behöver mer övertygelse än från mig eller Bert-Ola . E28:an fick snålare ok pga att e12:ans bromsar ansågs vara överflödiga för en "normal" bil och som alla vet så snålar alla biltillverkare där dom kan utan att det syns för den normale bilköparen . Inte många bilar som hade sådana bromsar som e12 på sin tid . Numera måste man nästan gå på en ///M-bil för att få riktiga bromsar på bilen . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Det sket sej med E-28 bromsarna !! De passar inte !! Fick jag veta idag av Markkus! SÅ det blir väl till och leta efter 528 E-12 ok och skivor fram.. För jag vill helst ha ventilerade skivor fram. Någon som har detta ? Billy B-10 Länk |
|
|
När det gäller oken så håller jag numera med, efter att ha jämfört dom i verkligheten + er info. Men, vid tex mycket aktiv körning så vinner nog M535i-bromsarna pga att de är bredare (vet ej exakt tror det är 2 mm), alltså bättre kylning = bättre bromsverkan så klart. Hur det än må vara så passar inte M535i-bromsarna på E12 (har kollat idag, inget stämmer). Så inlägget är härmed besvarat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.