|
|
|
|---|---|
| Jag upptäckte till min förskräckelse att jag har fått gula små prickar i motoroljan. Det visade sig på oljestickan när jag skulle kolla oljenivån, eftersom CheckControl varnade för "Low Oil Level." Jag öppnade också oljepåfyllningslocket, men där fanns inga tecken på missfärgningar. Varför blir det gula fläckar? | |
| Inte för att ja e nån oljeexpert men kan de inte bara va så att oljan kanske har skummat lite eller så,kanske pga att pumpen sugit in lite lite luft....Så bubblorna du såg kanske bara va lite luft i oljan...För övrigt så brukar man se små-små "gulaktiga" prickar i oljan när den e redigt varm.... | |
| Jo den kan bli "skummig" om man säger så, när det är varm. Men jag har aldrig sett dessa fläckar förut? Jag misstänker topplockspackningen eller i värsta fall toppen. *suck* | |
| Nja skulle inte tro att toppen din har gått,man brukar få vitt skum i toppen då typ...eller att bilen trycker ut kylarvatten genom expansionskärlet/kokar..eller att den tokryker(vitt)..eller...De e nog inget o oroa sig för.....Om topplockspackningen gått så brukar man nästan kunna höra det för motorns ljud ändras oftas lite,dock inte alltid,beror ju på var den läcker...Kör på bara o håll koll på om förändringar i ljud o kolla efter "skum" på oljepåfyllningslocket alternativt om du behöver fylla på kylarvatten... | |
|
Eftersom det alltid bildas lite kondensvatten i motorn är det troligen det vattnet som har bildat de gula prickarna! Försök suga upp eller tappa av lite olja i ett genomskinnligt kärl, så du kan se hur den egentligen ser ut. Det är alltid svårt att bedömma "gränsfall" via oljestickan! Om det är kondensvatten bör det försvinna om man kör motorn ordentligt varm (typ 5-10mil) några gånger. Mvh |
|
| OK. Jag får sluta oroa mig för toppen :-) Kan tilläggas att bilen körs 5 mil om dagen till och från jobbet, har alltid motorvärmare i på dagarna (8 timmar.) Detta kan ju också ha betydelse? Men jag ska byta olja nu snart, för den har gått 1300 mil nu. Då får jag se eventuella missfärgningar. Det är helsyntet 5W/40 olja i bilen nu. För övrigt är den brun och fin. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.