AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.377

diffad bakaxel på min e30 320?

Sida 1 av 2
Köpt en reservdelsbil idag,en 320i 85:a....nu undrar jag,hur vet man om det diffad bakaxel på eller inte på bilen??
Kan tillägga att bilen inte är körbar....
Står det ngt på axeln eller vad??
Si
765
Simon01
120dM -08
hissa upp bakänden i luften, snurra ena hjulet, om det andra hjulet snurrar åt samma håll så har du diffbroms
Oki...men det är inget som kanske är orginal på en 320 då?
Finns dom utan diff också?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det är absolut inte standard med diff på 320, det är det inte på någon standard e30 utom m3 och kanske 320is som är den italienska m3:an.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Simon1: det där med att lyfta upp och snurra på ena hjulet fungerar inte....

ööh...hm.....deejaywasp-hur ska man kolla det då??
Har läst i tidigare trådar att kåpan på bakaxeln ska vara märkt med ett S=spärrad,men är den då diffad?
Och vad är lamelldiff?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad jag har hört av andra på forumet så fungerar det inte att göra på det sättet...

Funkar ialla fall inte på min heller för den delen...

Bästa sättet att kolla är att rita några lakris-sträck och se om det blir två...

Angående S:et så vet jag ingen ting om det men "Spärrad" låter jus om det skulle vara 100% diffad och då lär det ju inte bli så lätt att svänga och du lär ju få byta däck 3 gånger i veckan..

===============================
Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Verkar som det måste vara tryck på bakaxeln för det skall fungera... ett annat sätt är ju och ut och sladda lite och se om bakänden på bilen kastar ut när man trycker till så att det släpper när man svänger....

Min E30:
Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
det funkar på både min, min brors och min fars BMW iallafall. Samtliga har Diffbroms. Har du däremot ingen diffbroms så snurrar ju hjulet åt motsatt håll.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hur många % diffroms har din,din brors och din fars bilar då?

Min E30:
Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
25% har jag för mig
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Detdär med att rita sträck i några meter och spinner det på båda så har du diffbroms, det funkar inte.
Min ritar långa tvåhjulssträck om man känner för det och jag har definitivt ingen diffbroms.
Ge dig ut när det är blött ute och kör lite korsningar. Gasa till på tvåan och sväng relativt kraftigt. Börjar det spinna och stå i utan att det kastar ut i ett rejält ställ när du svänger lagom så har du inte diffbroms. Om du får upp ett rejält ställ som inte övergår till innerhjulsspinn så har du diffbroms.

Annars kan man ställa bilen med ett hjul på asfalt och ett på grus. Börjar bilen spinna på båda hjulen så har du diffbroms. Spinner det bara på grushjulet så har du det inte.

Fast nu gick ju inte bilen att köra...

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är underbart med diffat på vintern! Man skulle nästintill kunna fixera framhjulen! Går att styra med foten! =)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm... har inte 318is 25% lammeldiff som standard?
Kan tillägga att min nästan alltid kastar ut i korsningar när det är blöt...

Övergår till innerhjulspinn kanske 1 av 10 gånger

Min E30:
Länk
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
som deejaywasp... det funkar inte att hissa upp och snurra på bakhjulet! Har gjort det på två olika bilar och ingen av dem snurrade åt samma håll!

Har du o diffat därimot.. då snurrar dom åt samma håll!

iaf, lättaste sättet är nog att ta bort kåpan och kika in!!!
Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
funkar motor å allt är det ju bara att spinna lite så ser du ju direkt super lätt eller hur
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Mr_Fatise:

Om bilen inte har diffbroms (lamell) så snurrar hjulen åt olika håll.
Om jag lyfter med domkraften på ena hjulet å det andra står i backen så finns det ingen möjlighet å snurra det som är i luften.

//Ticco

Länk
deejaywasp:
Nope de har inte lamelldiff standard.
Och jag har det inte heller:(
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Haglund: Om du ritar två sträck med din is med odiffat så kan du räkna med att du snart får byta klumpen. Mina beter sig så när de är helt slut, innan det spinner de på ett hjul. Obs när man står still! I kurvor kan den ju få spel ibland och spinna på båda hjulen dock!

/Johan

Länk

Länk

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Ja där ser man. Konstigt då att det var samma sak på min 325i Coupé och 318i innan. Och att diffklumpsoljan så bra ut på 325:an när jag bytte den. Och aldrig har jag haft några oljud i det heller.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
ant
Jag har upplevt det på samma sätt.
Min bil spinner bara på ena hjulet, aldrig på båda. Får jag på ett ställ så beror det enbart på att ytterhjulet inte orkar hålla grepp och istället hasar med bilen ut i kurvorna.
Detta skulle självklart kunna avhjälpas med en "Limited slip differential" men det är ett senare projekt som inte ser helt otänkbart för min del numera.

Min förra kärra, (ford sierra) gav två svarta spår i asfalten om man så önskade, men den klumpen visade sig inte vara i så bra skick som den gav sken av.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.