AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.648

byta motor från 318 till 320?

an
13
and
318i-91
funderar på att byta motor i min 318i
mot en sexa 320 motor går det igenom besiktningen
vad behövs byta eller går det bara att plocka över??
det är ju samma kaross bilarna ser ju identiska ut
förutom motor.

ae
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som svar på din första fråga: Nej!

Det finns mängder av trådar om detta. Om du använder "sök inlägg", kommer du åt alla äldre trådar i det ämnet. Du lär få en del att läsa...! ;o)

Mvh
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
Svar på din fråga : ja! men det kommer bli jobbigt och du måste tänja på lagen lite.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att förtydliga mig då!

Bilen kommer inte att bli godkänd om BMW inte gör helt om i sin policy att inte lämna ut nödvändiga intyg på att bilen klarar effektökningen samt om bilprovningen sköter sitt jobb som de skall!

Med andra ord det finns inget lagligt sätt att få bilen godkänd!

De tekniska aspekterna med motorfäste mm är småpotatis i jämförelse med de byråkratiska problemen!

Mvh
AIex
Den kan ju gå igenom med tur!

Mvh/Alex
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
problemet är ju att besikningsmannen ser att du bytt ifrån en 4:a till en 6:a = den går inte igenom

Men om du har reg bevis på en 320 och reggar din gamla 318(med 320motor) som den så är ju problemet löst om du inte har en jvligt nyfiken besikningsman.

Ps jag vill inte att du ska görad detta = olagligt ds.
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
problemet är ju att besikningsmannen ser att du bytt ifrån en 4:a till en 6:a = den går inte igenom

Men om du har reg bevis på en 320 och reggar din gamla 318(med 320motor) som den så är ju problemet löst om du inte har en jvligt nyfiken besikningsman.

Ps jag vill inte att du ska görad detta = olagligt ds.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men då har bilprovningen klantat till det!

Vågar man lägga ner x antal timmar och mängder av pengar i ett sådant projekt och sedan hoppas på "tur", så varför inte.....

Mvh
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
är inte det samma sak som om polisen tex inte anmärker tex bredden på däcken och du slipper böter?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej!

Om du exempelvis blir inblandad i en olycka kan det bli "feta" problem om man upptäcker att bilen är falskregisterad!

Mvh
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Nej Nej Nej...Det går inte att bes laglig väg..Lägg ner tråden..Köp en Bmw med 6:a istället...

hjorten
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
and,

OM du nu får för dig att trots majoritetens avrådan ta dig an projektet: tryck då ned en 325- motor när du ändå håller på. Annars lär du bli besviken.....

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
svar ja det går helt perfekt du får öka effekten med 20% utan några krav från bmw enligt dom nya reglerna vad jag har förstått.
Men du ring bilprovningens tekniker dom vet det där helt säkert men dom kan vara lite svåra att få ut nått vettigt svar av dom.
Hänvisar dom dig nånannastans så säg att du ringt dit och dom sa att du skulle ringa till bilprovningen för det är dom som vet allt dom är bara lata.
Då måste dom kolla upp allt till slut även fast det blir jobbigt för dom å bläddra i alla sina papper.
Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
Det mest intressanta undantaget är väl för de flesta det som rör maximalt tillåten effekt, som med de nya reglerna lär bli 15kW/100kg tjänstevikt (jämfört med maximal ökning med 20% eller enligt tillverkarens intyg på "vanliga" bilar). Det beror dock på vad man har för utgångseffekt.

Kristian, tråden du hänvisar är lång men jag har skummat den snabbt. Den innehåller alldeles för många felaktigheter och misstag för att jag ska kunna besvara alla, men slutsatserna är ganska rätt (för bilar av årsmodell 1976-88);
- Bil nyare än 1975 måste ha en avgascertifierad motor i originalskick (enkelt uttryckt, motorn måste ha sålts i Sverige)
- Endast tillverkare/generalagenter får öht avgascertifiera motorer
- Effektökningen som tillåts generellt, utan intyg, är 20% (10% vrid) - gäller även vid motorbyte, räknas från den originalmotor som satt i aktuell fordonsidentitet.
- Det är fritt fram att stoppa i motorer från andra tillverkare, bara den är avgascertifierad och i originalskick (BMW behöver INTE skriva några intyg)
- Även vid byte till en motor med katalysator måste nya motorn vara i originalskick (men man slipper kostnaden för komponentkontroll)

För nyare bilar är det mer komplicerat men motorbyten är inte omöjliga där heller - men förutsättningen är alltid att nya motorn är avgascertifierad i Sverige.

Det är mycket vanligt att man tror (får uppgifter om) att biltillverkaren måste skriva intyg vid motorbyten, det finns inget belägg för detta i lagtexterna utan det är något som vissa besiktningsmän säger. Så länge man håller sig inom generella värden eller generella gränser från tillverkaren är det bara Bilprovningen som man behöver blanda in. Varför det finns besiktningsmän som motarbetar det kan man bara spekulera i - men det tänker jag inte göra.

/Gustaf IP: 192.121

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ang sfro bes så glöm att ni får igenom en bil genom att bara byta maskinen, så enkelt är det inte....Läs realpintos inlägg ordentligt!
vad skrev han då...jo om man byter motor, låda och bakaxel och bromsar! alt bygger om hjulupphängning...gärna mer så klarar man bes som ombyggt fordon. Och då kommer man till något helt annat...och till dom där 15kw/100kg.
Rent ekonomiskt så bär inte sig ett sådant motorbyte...finns bilmodellen redan så är det säkerligen mer ekonomi att köpa den än bygga om sin bef bil...spec att byta maskin i en 318i till en 320 maskin...för så mycket mer ligger inte en 320 över en 318!
Och har man desutom en äldre 318 med m10 maskin så är det bättre att trimma upp maskinen....

men rent mekaniskt så är det inget större äventyr att byta från 4´an till 6´an.....lättast är att du fixar tag i en donaterbil (rövsmäld) så du kan plocka över alla små delarna som krävs.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
jojo men han borde ju klara kravet på effekt ökningen utan reg besiktning ändå
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gränsen med ökning 10% respektive 20% utan registreringsbesiktning gäller motorn som ligger i bilen original. Så fort du byter motor (utom till en likadan motor naturligtvis) måste bilen registreringsbesiktas...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

leta rätt på en 16v maskin som e frisk så slipper du ju,
öka cylinder antalet= mindre risk att dom märker någe

Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
Jag har hittat en jävligt fin motor mycke hk tror ni jag kan besikta min 535:a om jag stoppar i den?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.