|
|
|
|---|---|
| Får man ha olika dimension fram och bak vid besiktning? Jag har tidigare haft "fel" dimension på en av mina bilar men aldrig haft något problem vid besiktning. Nu tänkte jag byta ut två av däcken till "rätt" dimension, men vad säger bilprovningen om det månne? | |
| Det enda jag vet är att fr.o.m. 1997 är bilar "Enhetstypade" och MÅSTE ha de fälgar och däck som föreskrivs i Manualen. | |
|
På bil som är godkänd enligt EU:s helfordonsdirektiv kan utbyte av däck och fälg ske utan registreringsbesiktning, om däck- och fälgkombinationen överensstämmer med de alternativ som fordonstillverkaren tagit ansvar för och som finns angivna i helfordonsgodkännandet. Dessutom får byte ske om följande villkor uppfylls: Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens största tillåtna axelbelastning och konstruktiva maxhastighet. Vinterdäck behöver inte klara mer än 160 km/tim. Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min/max-gränser som fordonstillverkaren garanterar ger fordonet godkända egenskaper. Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i godkännandet. Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck får ha mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet, om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna. Däck eller fälg får inte komma i kontakt med någon del av fordonet. Om inte registreringsbeviset innehåller samtliga däck- och fälgkombinationer som är tillåtna enligt godkännandet, rekommenderas att bilägaren vänder sig till sin märkesrepresentant för att få information. På nationellt godkända bilar får utbyte av däck ske inom en tolerans av ± 5 % av originaldäckets rullningsomkrets. Dessutom måste man förvissa sig om att utbytesdäcket får plats i hjulhuset och att det finns utrymme mellan däck och fordonsdetaljer vid fullt rattutslag och vid maximala fjädringsrörelser. En personbils däck behöver inte vara dimensionerade för högre hastighet än den som beteckningen S innebär, dvs 180 km/tim. Källa: Vägverket |
|
|
Frågan gällde däcksdimensioner, det enda som kontrolleras vid en kontrollbesiktning angående dimensionerna på däcken är att du inte har olika dimensioner på samma axel. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.