AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
470

Isärtagbara stötdämpare fram?

Su
213
Sune
E60 535d -05
Har sökt runt lite på forumen, men inte hittat svar på min fråga.

Har ett par fjäderben liggande från en 750ial-88, tänkte plocka ut dämparna från dem och montera dem i min 530-89.

Den ena var av vanlig std modell som bara var till att dra ut ur fjäderbenet efter jag lossade muttern. Passade perfekt i 530´n.

Den andra (vänstra) var det en helt annan historia. Muttern som säkrar dämparen till benet var av mycket grövre typ (samma gängdiameter) när den var av så kom hela innehållet (kolven) ut!?
Jag trodde att jag hade sönder dämparen, men efter mer noggrann undersökning visade det sig att den var isärtagbar.

Jag undrar om någon annan har stött på denna "isärtagbara" modell av stötdämparen och i så fall vilken typ av olja man ska ha i den och hur mycket.

Tacksam för svar

Sune
Su
213
Sune
E60 535d -05
Ingen som vet något?

Sune
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag tror,att den typen av stötdämpare är engågns.Den ersätts sen med insatsdämpare.Jag tror inte att den passar till din 530 -s fjäderben.Den övre"grövre" muttern är kombinerat med den övre tätningen.
Paap Reeder
Hej!
Är det inte EDC på en iL?
Vet inte hur en EDC- dämpare ser ut "live" men den måste vara annorlunda än en "vanlig".

Bra tips att 530:ans passade i en 750/E 32.

MVH /// Paap R
Su
213
Sune
E60 535d -05
Sådär ja, nu är allt monterat och klart :)

Efter att jag rensade 530´s fjäderben invändigt från div olja och smuts, monterade jag min "isärtagbara" dämpare rätt ner, utan några som helst modifikationer.
Det var bara till att fylla på ca 0,5liter LHM olja och byta packboxen och o-ringen som sitter i och under en distansbricka under sk. huvudmuttern.
Luftade sedan på vanligt oljestötdämparvis (upp och ner tills det var jämn och stum gång) och allt var klart.

Billigt och bra, det hela kostade inte mer än 320kr.

Sune
Su
213
Sune
E60 535d -05
Angående EDC på il, är det tillval, ej standard.

Kännetecknas av att det sitter en elkabel till fjäderbenstornen.

Sune
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Däremot är nivåregleringen standard till il. Den är bara bak också.
Su
213
Sune
E60 535d -05
stämmer

Sune
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Du har alltså stoppat i en super strut, samma som sitter orginal på tex Toyota celica från mitten på 90 typ. Fördelen med dessa är att det går att renovera utan att det kostar skjortan... Men att det bara var en bytt verkade lite dumsnålt, dämpare e som bromsklossar, dom byts i par.

// Henke Bleifuss
Su
213
Sune
E60 535d -05
Givetvis bytte jag även på den andra sidan så fort jag hittade paret till min "hemmamekade" stötdämpare.

Sune
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Menade inte dig utan den bilen du tog det ifrån, no offense? =)

// Henke Bleifuss
Su
213
Sune
E60 535d -05
None taken

Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.