AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
731

hur hög är e30 orginal?

32
71
320 Power
325d Touring -08
hej..
ja ska sänka min e30. Men ja vet inte hur mycket jag ska sänka den. Jag tycker att den 'är välldigt hög nu, finnse dö höjningssats..=)..
jag skulle kunna tänka mig att min har de i så fall. Är de nån som har tipps på sånknig??..gärna om ni har bilder så att man får se hur de ser ut..
tack på förhand.

Tvåan Är Första Förloraren
X-
375
X-ray
325i -87
60/40 brukar väll va standard. själv så har jag inte råd o sänka min, stenhög orginal och dåligt väghållning e de oxå, den känns svajjig i hög fart

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
32
71
320 Power
325d Touring -08
ja vet vad du menar..men de behöver väll inte bli så grymt dyrt...de funkar väl med bara fjädrar, de blir en lite budjet version, men ändå.

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag är ganska så nöjd med min tack vare väghållningsatsen som sitter på den dock är den ju lite för hög... men som jag har hört så sänker jag den mera så blir väghållningen sämre tack vare bmw´s hjulvinklar bak.
X-
375
X-ray
325i -87
jo jag har sett att däcken blir \_/ på bmw när man sänker, men ska jag sänka min så vill jag göra det ordentligt. alltså med riktiga grejjer, så jag fortsätter o hoppas på att jag vinner på bingolotto lr nå sånt =)

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Teres:

Nu var inte frågan ställd om hur du tycker din bil går utan hur hög en E30 är.

Jag har inget perfekt svar på frågan. Dock är det helt klart att E30 ser väldigt hög ut original. Särskilt före 88.
En sänkning mer än 60/40 ser jag också som ett ganska stort problem för då kommer det ta i titt som tätt i avgassystemet under bakaxeln om man kör med fler än två pers eller inte kryper över vartenda gupp.
Kom dock ihåg att har du M-tech-dämpare på bilen så är det inte alls bra att sänka utan att byta dämpare. De är mycket känsliga för nivåskillnader mot original.

Här nedan finns en bild på min gamle skorv med 60/40-sänkning som jag tycker funkar finfint.
Länk

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
32
71
320 Power
325d Touring -08
tack för svaren.
Haglund2306 när du sänkde din, hadde du bara fjädrar då..eller hadde du hela "kittet"??...

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
320 Power:

Letar forfarande dämpare... Bytte bara fjädrarna. Inte särskilt smart, men den har inte gått så långt på detta kittet ännu. Har ju M-chassie också, men dämparna var slut redan innan så det är väl bara att köra dem tvärslut sålänge tills jag hittat rätt dämpare för mina behov. :)

Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
Det beror ju på hur mycke droger du stoppa i tanken HAHA HOHO
X-ray; blir inte däcken / \ på en sänkt E30 istället för \ /?=)

Teres: blir väghållningen sämre? om hjulen står / \ borde ju bilen ligga stumt i kurvorna...(?)
Mr
24
Mr Tuoma
m535i -87
den blir absolut mycket bättre så är det bara
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det är väl bra att ha hjulen stående helt rakt när man åker rattlåsracing (skaffa stel axel då...) men på bana är det bra med lite camber.

AL
289
AL
318is CSN-90

Det stora problemet vid sänkning av E30 ligger inte främst bak.

Visst får man en hel del camber, men använder man något sånär "normala" sänksatser så brukar det funka.

Det som egentligen är problemet är att man ändra (snker) roll centra (RC) och därmed ökar roll couple. Alltså avståndet/hävarmen mellan rollcentra och bilens center of gravity hight (CGH). Detta leder till att bilen kränger mer, vilket kompenceras med att göra fjäderna än lite hårdare. Hårdare fjäder innebär i sin tur sämre fäste och det vill vi ju inte.

Lösningen innebär dock ganska omfattande modifieringar.
Men de går att lösa.

Även de justerbara bakvagnarna man kan läsa om, där man ändrar infästningspunkterna ändrar RC.

Dethär med väghållning/chassidynamik är otroligt omfattande om mina kunskaper är klart begränsade.

Så se detta lilla inlägg som en ren upplysning. Ska inte påstå att jag "lever som jag lär" då bruksbilen ska moddas.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.