AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
392

Försäringar när man kör på strippen..

To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
Hur är det med försäkringar på strippen ?

Gäler dom som vanligt eller? Om vi säger tex att växellådan skulle krasha på strippen ..täcker då en helförsäkring detta?

Jag har nämligen anmält mig till "en dag på strippen" på tullinge raceway 14/6-03 .. Sen kom jag på denna fråga i efterhand

Hoppas att det finns några erfarna racegubbar här på forumet =)

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Normalt sett gäller inte försäkring för "tävling" eller "träning inför tävling" så det är nog ett gränsfall! (kolla med ditt försäkringsbolag/arrangören!)

I vilket fall är nog din bil för gammal/har gått för långt för att täckas av maskinskadeförsäkring (min slutar att gälla då bilen har rullat 10 000mil eller är äldre än 8 år, kolla dina villkor!)såsom motor/växellåda, så där är det nog ingen skillnad mot om du kör sönder växellådan i vanlig trafik - du får ingen ersättning då heller!

Mvh
To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
aha ..ok
Det tänkte jag inte på att maskinskador inte täcks..men drog bara till med ett exempel.

Om vi tar dett exempel (Lite sjukt men):Vi säger att jag får sladd och kör in i en reling eller dylikt..bilen kvaddas..

Täcker försäkringen då?

Ska nog kolla med försäkringsbolaget och arragören

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Självklart täcker inte försäkringen skador vid tävling eller träning inför tävling OM man nu talar om att det var så.
Fatta försäkringspremierna om racingförare skulle kunna helförsäkra.... Kul efter en masskrash i STCC...
Du får nog antingen hålla käft om exakt var det inträffade eller betal glatt ur egen ficka om ngt händer. Det kostar att ligga på topp, så är det bara
To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
Haha ..Ja det där var ett mycket klokt svar av dig Hubbe..ska nog ljuga ihop nångon kul historia för försäkringsbolaget om nått skulle hända.. Tackar för svaren :)

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hubbe, är det inte du som brukar skrika "bedrägeri!!" så fort nån funderar på att ställa bilen på farsan? :)

__
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jo, jag anser inte att det är rätt att göra så heller, men informationen jag gav ut var väl kanske inte något som man behöver vara snille för att lista ut själv. Eftersom det inte hade hänt så tyckte jag att det inte var speciellt överilat att ge ut informationen även om jag förstår att det ser ut lite som dubbelmoral.

Min åsikt är att skall man "rejsa" så får man stå för kostnaderna om ngt pajjar. Likaså att man inte skall ha en dyrare bil att äga än att man kan stå för den själv.
Även om det blev lite luddigt när jag "tipsar" hur man kan göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.