AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.190

Basbygge i bilen

Sida 1 av 2
ThompaK
Ja det är såhär: Har köpt mig en rockford 15", vilken sortslåda passar bäst i en 325a sedan?
Antar att man ska porta hatthyllan?
Det bästa är att bygga en bandpasslåda och dra upp rören genom hyllan, men det brukar bli hyfsat bra om man bara gör hål i hyllan så ljudet kommer ut.
ThompaK
Okej, har hört det med! Men är de inte grymt svåra att bygga?=/
Thompa K: allt är relativt. Vad som är svårt mig för mig, kan vara en dans på rosor för Dig.
En bandpasslåda KAN vara svår att få till bra, d är nämligen viktigt att ALLA saker blir bra.
Å me alla saker menar jag, själva lådan, uträkningen av lådan, avstämningsfrekvenserna för lådan osv.
MEN låt dig inte avskräckas av d jag sagt här ovan.
Ta kontakt med en bra bilsterobutik, så ska d kunna hjälpa dig med dessa frågor.
BRL är det som har hand om Rockford Fosgate, så ta kontakt med den butik som ligger närmast Dig.
Skulle inte d vilja serva dig, vilket jag iofs tror att de kommer att göra, så finns d en kille i Uppsala som är en hejare på låduträkningar.
Han kallar sig för Hedde o håller till på Sasca:s hemsida (www.sasca.se).
Lycka till

Mvh
Rutger (som aaaaaltid skriver långa inlägg *ler*)
Primuz
jag tror mer på en portad låda. gör ett hål i hatthylan och led in basporten där.. ska själv göra så till helgen.

//~Johan
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Kan bli mycket skumt ljud om man bygger en portad låda och bara drar in porten i kupen, då hör man bara ljudet från porten och inte från basen. Så mina två förslag är: en sluten låda med mycket effekt (300 watt+) och låta den spela framåt genom genomlastningsluckan eller en bandpass, där allt ljud går ut genom porten/arna och dra ut dessa genom hatthyllan.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Primuz
Man får rikta basarna upp och göra ganska stora modifieringar på hatthylllan även göra tätt bakåt så att ljudet pressas in i kupén och dra upp basporten genom hatthyllan.
ThompaK
Har gjort en låda, dragit portar från lådan in i bilen, låter S K I T!
Har en Rockford 15"...=((((((((((((((((
Själv kör jag med en aktiv subwoffer genom skidluckeöppningen. Spelar kalas.

/D

ThompaK: ring till en BRL butik. Eller varför inte skicka ett mail till nån på BRL, förslagsvis Thomas Quick el nån annan av tekniksupport killarna.
De kommer att kunna hjälpa dig med rätt låda till din bas.

Mvh
Rutger
ThompaK
Mjo, men jag kontaktade mds och de tog fram den perfekta lådan=/
ok.
Men i framtiden,OM du får problem, kontakta BRL istället.
De är ju dem som har agentaturen för Rockford i Sverige...

Mvh
Rutger
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
I en E36:a skall basen vara vänd bakåt, blir 10ggr mer bas jmf med att ha basen vänd mot ryggstödet. testa det ThompaK om du inte redan har den vänd bakåt. MEN på bilar med skidlucka är det naturligtvis bättre att ha basen i öppningen.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Kan tillägga att jag har haft 2st E36or och mixtrat med olika lösningar både bandpass, portad olika placeringar osv. Bästa lösningen är liten sluten låda vänd bakåt för bäst tryck. bästa placering var längst åt höger, "bakom hjulhuset" även då vänd bakåt men den placeringen är ju varken snygg eller vidare bra för lastutrymmet så det är inget att rekommendera.
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
mds har ju någe sånt program på sin sida som man kan ladda ner vet dock ej om rockford finn med där
ThompaK
Har nu en sluten låda, med portar i hatthyllan...nu låter det ok!
Men på nån månad ska jag köpa värre grejjer å testa!
Nu har jag en E30, men det spelar nog ingen roll.
Jag har byggt ganska många bandpass, och jag kan säga att det är väldigt svårt att lyckas med en sådan.
Jag tycker du ska bygga en basreflex, och spela bakåt! även om du har skidlucka.
Jag spelade 142db i 45hz, med en basreflex o ett steg som ger ca. 500watt (hade en RF2112 bas) och då dunkar det väldigt bra=)
Lite konstig diskussion tycker jag. Bas är ju inte en frekvens utan ett rätt hyfsat område på några oktaver. Är det inte musik som skall spelas, vem vill ha högtalaren i ett rum och lyssna i ett annat då? Klart man kan få fina resonanstoppar i den slutna skuffen vid vissa frekvenser men vid de övriga då? Jag tycker det är bättre att få någorlunda frekvenskurva inne i bilen, vilket är rätt svårt då kupévolym och avstånd eg. är för små för låga frekvenser där våglängden är flera meter. Om man kan placera högtalaren i skidluckan (element OCH ev. portar) så blir det bäst enl. min erfarenhet.

FP
För att få en fin kurva så ska man väl ha en sluten låda som spelar ut genom skidluckan. Man ska inte sätte basen bakåt och portarna upp genom hatthyllan, eftersom vissa frekvenser dör ut helt då.
Men vill man att det ska kännas kroppsligt när man lyssnar på musiken (som jag ville vid 18års ålder=)) Så förstärks den upplevelsen när man spelar bakåt, i nästan alla bilar.
Sen är det inte riktigt samma sak att bygga ljud i en bil som det är hemma. O att mäta lådan i db vid olika hz är inte så dumt. Eftersom man får fram om man fått en fin kurva eller inte
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
vända basen bakåt är definitivt en fördel på e36 vilken denna tråd handlar om. OM man inte har skidlucka... ha basen vänd framåt mot 3mm plåt (är tydligen det i sätena) är ingen idé... visst vissa frekvenser dör ut men inte lika många som om man vänder den mot sätet.
Jag har min bas vänd mot bagageluckan, dubbla 10" basar, poppar som satan i alla andra bilar utom min, så bygga en riktig låda är att föredra. Du kommer bli 100ggr nöjdare!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.