|
|
|
|---|---|
|
Jag är nybliven ägare av en 328i Touring 96. Det sitter ett vacum styrt spjäll i avgasslutröret. Någon som vet varför och funktionen. | |
| För att dämpa ljudet på tomgång, det öppnar när du kör. | |
| .. men har det inget med mottryck på låga varv att göra också, eller är jag ute och cyklar? Upplysning önskas av någon avgasfantast ;) | |
|
Jag har verkligen redit ut detta med bmw. Spjället har några olika funktioner. Funktion 1. Vid kall katalysator så stänger ena pipan så katalysatorn når arbets temp fortare. Funktion 2. Under 3000 rpm håller den stängt för att hålla nere buller. De har inget med mottryck att göra som jag förstått det. Den stryper inte någon efftekt som man kan tro, utan stampar du på så öppnar den. Du kan testa genom att försiktigt stega dig igenom från 2000 rpm och uppåt, du hör när den öppnar. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
| Wendtan: Tänkte väl att du hade kollat upp det ;) | |
|
Ja minst sagt grundligt är de kollat :) De finns massor med spekulationer i många trådar dock. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Daytona |
är det farligt för motorn att köra när den inte öppnar sig och vad kan felet vara isåfall??? |
|
Den styrs av vacum tryck. kolla slangen som styr öppningen avspjället. Om spjället låst sig i stängt läge borde du tappa effekt. Farligt för motorn, hmm, motorn är optimerad tillsammans med avgassystemet för att ge rätt mottryck. De lär nog inte vara bra att alltid köra på de viset. Avgassystemet (framförallt slutburken) borde bli onödigt varm dessutom. Hur uppför sig bilen? seg? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Daytona |
den har blivit lite segare på låga varv, men det är ingen större märkbar effektförlust. annars så är det inga andra problem med det, men ingen vill ju tappa effekt. den uppför sig helt tvärtom nu. Stängt när bilen är på o vägrar öppna sig när man gasar och den öppnar sig när man stänger av bilen?!?!?!? |
|
Att de inte är något vacum när bilen är av e ju inte så konstigt. Men du säger allså att den aldrig öppnar när du gasar. hmm. Köp ett sport system och riv bort de som sitter där. du får ett underbart motorljud på köpet samt inga strypnings tendenser. jag lovar :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Daytona |
Har tänkt på det, men vill ändå ha originalet kvar. Slutburken blir väldigt varm kollade det idag efter en runda. Alla slangar sitter där dom ska sitta och inget hål i någon slang. Kan det vara givaren som sitter på det slutröret som är knasigt eller??? Daytona!!! |
|
Om du tar bort vakuumslangen ska spjället fastna i öppet läge. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
| Misstänker att det är nåt knas med mitt spjäll. det är stängt när bilen är avslagen, går inte att öppna med fingerkraft plus att vänster pipa blir het när man har kört medans den högra bara är ljummen. Jag tycker att spjället borde vara relativt "löst" alltså att man kan vicka på den med ett finger. Eller är jag ute å cyklar? | |
|
Viperhauck; Min "pipa" beteer sig på exakt samma sätt. Känns som att systemet bara bromsar när den sitter som den gör. Funderar på att byta ut mitt system mot ett Eisenmann.. |
|
|
min "pipa" verkar vara öppen hela tiden. borde väl vara stängd på tomgången om ja förstått det rätt?... Mvh |
|
|
jag ryckte slangen så den e öppen jämnt.........det låter lite mera då länk: Länk |
|
| Om man inte har avgasventil, satt på sport system. Ska man låta slangen bara hänga och suga in luft? | |
|
Jag har en 325 med 328:ans avgassystem. Har sjället öppet jämt. Ger gött ljud =) Lite lagom så. Med ett öppet luftfilter blir det perfekt. Kör som försäkringen kostar! |
|
| Ta bort elkontakten till vacumgivaren som sitter i bagageluckan(följ vacumslangen från ljuddämparen så hittar du den)så behöver inte slangen hänga och dingla!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.