AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
696

Någon som vet något om ac till M5 ?

DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Har haft min m5 avställd över vintern och tog fram den för ett tag sedan. Upptäckte att ac inte fungerar. Det kommer ingen kyla alls. Någon sa att det är bara att fylla på gas så fungerar den. Efter några samtal i telefonen så verkar det som om jag måste konvertera ac till den nya. Äger en - 91 3,6

Är det någon som vet om det är någon ac kille som har den "gamla" gasen i Sthlm området ? Eller finns det något annat sätt att lösa det på ?

Eller är det värt att konvertera den till det nya ? Siktar på att köpa en nyare model om ett halvår , år .
Tacksam för feedback !!

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
själva problemet är inte ovanligt, har själv gjord samma
erfarenhet och fyllt på kylmedel -
det måste väl finnas 'kylmedel' till äldre bilar om man inte kan
fylla på det som gäller nu ???
vad gör jag när AC'n på min E28 '86 krånglar ??
som tur är gör den inte det men på 95:a har jag samma problem
som du efter vinterförvaring och detta trots att jag haft igång
bilen då och då med AC igång för att motionera packningarna
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Svaret jag fick vid en rundringning till olika firmor är att det är bara att konvertera om systemet en kostnad på ett PAR tusen, sen är det bara att fylla på med den "nya" lagliga gasen.

Hörde dock av en mycket erfaren person som har jobbat på bmw ett par år att det finns tydligen en gas som det går att fylla på med och fungerar med den gamla uppsättning. Dvs. att vi inte behöver konvertera om bilen. Men ifall du vill köpa det av en ac firma så kommer dom ej medje det eftersom de tjänar mer pengar på att konvertera om bilen. Eftersom det är ett mycket större jobb än att köra den gas som är laglig men ingen vill köra.

Återkommer när vet mer om vad det är för gas eller kyl medel
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
har kört nya gasen i min 525:a i snart 3år utan konveretering. Har en kompis som fyller och han menar att det kvittar.
Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
det går att fylla på med r134a den nya gasen utan problem det enda som kan bli är att man får något sämmre verknings grad
efter som den gammla gasen är r12 och smörjs med mineral olja och den nya gasen r134a har ester olja så brukar man föreslå att man ska byta olja för smörjegenskapernas skull

M5 som aldrig sover...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.