|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Buss som lämnar hållplats har företräde på vägar där hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre. Bussföraren är dock skyldig att ge tecken i god tid och se till att vägen är fri innan han lämnar hållplatsen.. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har fel som vanligt..:) 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna. Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår. Finns ett bra ställe att kolla upp sånt här på: Länk /Jesper |
|
|
CoolBlue: Hade bråttom till jobbet. Var hos en brud på Stora Essingen skulle jobba måndag klockan 08.00 i Malmö körde 4 på morgonen var på jobbet halv åtta. Han till och med frukost. En till dock ej i BMW Hade en snabb åktur mellan Riyadh och Bahrain i Saudi Arabien i Oktober. 400 km sexfilig motorväg genom öken. Gick på runt 2 timmar i en Supra 3.0 Turbo. visst officiellt är det 130 km/h i hastighetsbegränsning men ingen håller det och polisen jagar inte fortkörare(De sover mest). Tobbe |Oo=00=oO| |
|
|
J.Dredd: Men den springande punkten är ju fortfarande skrivningen som är ganska mjuk "ge bussen möjlighet" samt "föraren skall vara särskilt försiktig" .. "onödig olägenhet". Kan inte tänka mig att det kan finnas någon påföljd för om man nu skulle göra en bedömning att *inte* stanna. Har för mig att det kunde vara en mer stark skrivning tidigare. |
|
|
CoolBlue: Precis. Vad jag förstog ligger den ändringen jag pratatde om i att straffet för ohörsamhet mot den paragrafen är reducerat från böter till ingenting (Står lite längre ner på sidan jag länkade till(Är iofs inte så bra på att läsa lagtext, kan ha fel där med)).. Som att gå mot röd gubbe meo.. /Jesper |
|
diamantsvart_bmw |
Stholm-Örebro 75 min dödsfall i familjen orsakade den vansinesfärden Länk Ny servad + ny olja i växellådan. |
| Mellan Södertälje och Arlanda racade i snitt 180 km/h med en polare. Det var jävligt kul att köra sicksack när man körde förbi Stockholm. Men som sagt, detta kan vara ett påhitt ;) | |
| 234km/h(enl f-datan) i snitt med M5 mellan Västerås-Sthlm( f-datan nollad där motorvägen mot Sthlm börjar,alltså kördes det inte som en galning den första biten där motorväg saknas...)Stundtals uppemot 275 i mätarfart...En gammal sliten XJ 4.0(typ -96) eller va de va skulle hänga på men de gick inte.... | |
|
Började jobba kl 8.30, stängde garageporten kl 08.12 och började köra de 4.5 milen till jobbet. Tvungen att stanna efter nån kilometer att rätta till kläderna. Kl 08.29 stod jag inne på kontoret! Detta gjordes dock inte med en bil med utan med en TL 1000 R :D |
|
|
Rejsade mot en gubbe i en 530i med min Mazda 323F mellan Arlanda och Uppsala för 5 år sedan. Enligt mätaren 215 km/h. Gubben var väl lite feg eftersom han inte hakade av mig. Han låg framför mig och fick bromsa lite inför varje omkörning, jag litade på att bilarna han tänkte köra om skulle gå åt sidan och behövde därför inte alls släppa på gasen och tappa tempo. Lite korkat kanske, men detta är mitt enda rejs sedan jag fick körkort för snart 30 år sedan.Vet inte vad som for i mig den gången.Att köra i hastigheter runt 200 km kräver en viss träning/vana, för att det inte skall kännas för nevöst, och i dagsläget så tror jag att det skulle kännas väldigt nervöst att köra snabbare.Har faktiskt inte kört över 180 sedan dess! Har dock alltid testat toppfarten på alla mina bilar, så X3:an lär inte bli något undantag, tror jag. /A |
|
|
Rögby-höllviken cirk 60 min med bro avgift kom av båten 22.00 var i höllviken 23.00 typ höll inte under 200 kmt |
|
|
Min vansinnes färd till Österrike med 525:an Enkel sträcka ca 1330km från Malmö genom Puttgarden till Wien i Österrike. Tog tiden: 9h och 25min+ båten 40min och 30min sammanlagt pitstop för mig och bilen, äta/dricka/tanka/pissa. Totalt 10h och 35min till centrum i Wien. Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Rejsade med en gubbe i en Mazda 626, klarade Sth-Uppsala på 1 tim och 45 minuter och då behövde jag aldrig lägga i 5:an! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Om du hade lagt i femman så hade du kanske inte behövt bli en timme efter gubben i mazdan;-) /A |
|
|
Hade jag lagt i femman, hade det varit risk för hjulspinn och lite ansvar har man ju för miljön.........:-) Mats BMW CS #5847 |
|
rsarits |
Inget rejs kanske, men det värsta jag sett. Kom av färjan i Helsingborg och började åka mot Stockholm, lade mig i 140 på motorvägen, ifatt kommer en Mercedes med båttrailer efter med en STOR båt. Han hängde med hela vägen till Stockholm i den farten, ibland låg jag först, ibland han. Det måste ha varit en stark Merca, han körde om mig i långa uppförsbacken vid Jönköping. Tur att han inte fick punka på trailern, den båten måste ha vägt en hel del. |
|
Det värsta jag har sett, var nog en bogsering som gick i minst 90! /A |
|
|
Hade en släkting som skulle bogsera mig och min farsgubbe efter att kamremmen gått av på min fars dåtida Volvo. Bogseringen som pågick under fem mil gick i hastigheter kring 100 km/h och hade toppnotering kring 120 km/h. Resan inkuderade även flretalet omkörningar... Inga moralpredikningar nu då jag var liten grabb och passiv deltagare i detta spektakel som satt eviga spår i en ung mans själ. :-) |
|
|
Cyklade om polisen nerför en backe när jag var 14,,mitt livs tuffaste dag.. Tyskland sommar -04 min far kör om med sin 530iA när jag ligger i 220km på Autobahn o min 12 årige bror ger mig fingret!!! |
|
|
bjoerck: Ja det var roligt 120 med bogsering vilka syn, tänk att bli omkörd av en bogserings bil:)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.