|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Mitt värsta rejs va nog för ett par veckor sedan.. Jag skulle till jobbet ..klockan va väl runt 6.50. Jag kör e4:an mot sthlm efter ca:5mins färd så dyker det upp en kaxig volvo850R med tonade rutor och kromade M3 speglar (vaf*n gör dom där?!). Han kör iaf om mig och då blir jag inte glad.Jag gasar efter honom och kör om ..vi höll på så där i säkert 1,5 mil..fast så fruktansvärt fort gick det inte .Ungefär 180km/h som max. Har ni haft nått skojjigt rejs? oplanerat eller planerat spelar ingen roll. Länk | |
|
01-12-06 12.30 Linköping! BMW vs SMART 0-1 Jag stannade brevid en sån där liten "bil" (Smart) vid en korsning. Eftersom den såg patetisk ut så skrattade jag åt han (ångrar mig nu), när det sedan vart grönt tänkte jag att jag skulle piska skiten ur han.... I med 1:ans växel och ger full gas, det släpper lite först men sedan bär det iväg upp till runt 30. Då ligger han "långt" bakom, och jag ska då lägga i 2:ans. Men eftersom jag sliter lite för mycket i spaken så får jag i halva 2:an och en växelspaksknopp i handen =( Eftersom det tar lite tid att få i 2:an så kommer SMARTen ikapp mig och vi kan inte fortsätta vårt "race" då jag var tvungen att köra till närmaste parkering och sätta tillbaks växelspaksknoppen ! _____________________________________ Länk |
|
|
Haha omkörd av en SMART! jag tror att han fortfarande har ett leende på läpparna! Mvh Mohsen |
|
Johnno |
Jag var på väg söderut på E4 från Linköping jag åkte Opel Commodore -68 på den tiden låg i typ 100 när en Lamborgini Contatch blåser om han hade nog ca.140-150. Fan tänkte jag vore kul att köra om en Lamborgini så jag stälde mig på gasen. Det tog 4 mil med gasen i bott innan jag var i kapp hade nästan gett upp hoppet. Segade om i ca 170 på mätren fortare gick inte skroten. Segade iaf förbi och gled in framför Jag tror de tog 10 sekunder sen såg ja inte bil jävel mer men jag hörde den och då ska till lägas att en Commod i 170 är inte i närheten av tyst. JUST TURBO SHIT NO REAL POWER! |
|
Kanske inte race precis men detta var i slutet på 80 talet var på väg hem i från stockholm (e4an norrut) i lastbil .Bilen var nån hybrid 24ton mb med v8 o dubbelturbo .Hade passerat dalälven så kom en långfärdsbuss som vek in lite väl nära gav han en puff med ljuset ,var tror ni man fick tillbaka backljus mitt i tryne.Nu blev man sne o klev på gas efter ett par minuter var man i kapp upp jämsides gick väl 115 bussen öka till 120 jag låg kvar mb bara ökar vid 130 viker jag in bussen gör max 125 ,mbn ökar fortfarande vid 142 är det stopp med ett hånflin på läpparna trycker man jag i avgasbromsen o bussen försvinner i ett moln av svartrök .Detta var utan vagn och före tiden med hastighetsbegrensare och kanske påhittat alltihop-=) mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
| Trucker >> SÅ RÄTT! Åker själv en scania 143 450 utan spärr. När swebus eller säfflebussarna kommer ångande bakifrån och ska förbi till varje pris (spärrområde, 150m resterande stigningsfil o.s.v) så är det fint med avgasbromsens bolmande. Inte att förglömma grus och stenblästringen de får när man "snärtar" till med släpet ut i vägrenen!! :-D | |
| Och jag som i min enfald trodde att yrkeschaufförer var proffisionella... | |
|
Bjoerk >> Man är väl inte mer än människa? När en yrkes"kollega" kommer och vill göra vansinniga omkörningar, tycker du inte att man borde få visa att man tycker att de gör fel? Jag kan lätt statuera minst 100 exempel på då jag varit tvungen att stå på bromsen för att hålla mig på vägen efter vansinniga omkörningar av just swebus och säfflebussarna. Har du aldrig slagit på helljuset eller tutat på någon som gjort en tokig omkörning? Att sedan en chaufför som har ansvar för minst 50 passagerare kör på det viset tycker jag är oförlåtligt. Visst, jag har 24 meter och 60 ton att hålla reda på, men går jag av vägen så är det ju bara jag som skadas (förutsatt att jag inte tar med mig någon medtrafikant förståss) /erik |
|
| Håller med Bjoerck... | |
|
Tierp - Sthlm (Uppsala) med en Audi S4. Inget race sida vid sida pga 50, 70, 90 vägar med mötande trafik men det gick undan. Audin drog ifrån oss när vi kommit in i uppsala men fortsatte raca mot klockan (Dumt?!) Var framme i Sthlm 58 min efter avgång från Tierp. Mvh/Soki Länk |
|
|
bjoerk,proffs självklart det är vårat yrke svårt att inte bli bra efter åtskilliga hundratusen mil på väg.Sen om man har nån framtid som storyteller är en annan historia(tro inte allt du läser)=)) mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Har några stycken rätt vansinniga race dels mot andra bilar samt mot klockan. En kväll för några veckor sean körde jag från Falsterbo mot Malmö på E6 kör i min lagom fart 160 km/h i fyrans växel och toppar upp mot 180. Helt plötsligt börja en annan BMW blinka med heljuset långt bakom mig ett par bilar emellan och denna killen verkar ha bråttom så jag planterar foten i botten. BMW en E-34 525-535 kommer ifatt när jag fastnar bakom en polo i omkörningsfilen. Polon ur vägen 110 km i med trean full speta. Han hänger med och jag släpper inte gasen förrän inne vid mobilia med e-34:an bakom mig han gjorde allt för att komma ifatt men lyckades ej. Vid rödljuset var det långa ögeon från den andra bilen när han tittade på min nästan 20 år gamla sexa(635 csi). Men ett litet leende och vink sedan vidare i nattan. Värsta jag gjort är nog att köra de 67 milen mellan Stockholm och Malmö på 3h 32 min med en snitt fart på ca 170 km/h med min gamla 530-93 V8 mycket enkelt sätt farthållaren på 200 km/h och bromsa ine för något. Fick bromsa tre gånger på vägen ner. En gång vid Mjölby, vid Jönköping och i Örkeljunga. Lyckades att klara mig förbi Ljungby(Trafikpolisskolan) utan farbror blå lyckades däremot att få upp 237 km/h på "DU KÖR FÖR FORT" Mätaren. Ha det gott MVH Tobbe |Oo=00=oO| |
|
| Jag tycker att långtradarchaffisarna är väldigt hjälpsamma i trafiken. Dom går alltid ut i vägrenen och underlättar omkörningar om det är möjligt. Dessutom tackar dom alltid tillbaka efter att ha blivit tackade. Busschaufförer finner jag inte lika ödmjuka i trafiken, speciellt inte i stan. Visst har dom lagen med sig på 50-väg, men det borde alltid finnas utrymme för sunt förnuft. En del beter sig rent vidrigt åt. | |
|
1984, efter en Danmarkssemester, kom av färjan i Helsingborg mitt i natten samtidigt som en Porsche 911, själv körde jag och dåvarande tjejen (numera hustrun) en 79-ans 323i. Jag kommer ihåg att gamla E6-an då gick igenom ett antal samhällen där hastigheten var kraftigt begränsad, och drar mig till minnes minst ett vägarbete, och trots att det var mitt i natten så var vi ju inte precis ensamma på E6-an. Trots detta räknade jag senare ut att vi och Porschen snittade 159 km/h sett över de dryga två timmar vi följdes åt. Tur att man har vuxit ifrån sånt. Men det var kul, då. Kändes nästan hemskt när man var tvungen att blinka av E6, Porschen var norskregad o skulle fortsätta. |
|
|
1988 I Danmark mellan Köpenhamn och Dragör. Ligger och glider på min Suzuji GSX 750F med polaren där bak, vips så kommer en Toyota Z 280 upp jämsides och drar på fullt! Givetvis tolererades inte detta utan vi gav järnet och passerade Z 280 i dryga 200km/h vi lekter lite i höga farter under ganska lång tid och snittfarten var alldeles för hög. Hepp hopp så kom en E28 528 med blå lampor på taket upp jämsides och vinkade in mig och bilen till sidan. Snällt stannade vi och jag fick 3000:- (1988) i böter som jag fick välja att betala eller så skickade dom över min "synd" till dom svenska myndigheterna. Ett samtal till den lokala kommisarien slutade med att jag fick en avbetalning på boten och alla var "lyckliga" Det som jag idag fortfarande tyckte var coolt var att den danske polisen körde så pass "coola" bilar och lyckades köra i kapp oss utan problem. Idag är väl detta inga speciella hastigheter men tänk på att det var för 15 år sedan, och 200 km/h var rätt högt då... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Förra sommaren så åkte jag från Linköping till Motala via Borensberg (90väg) kommer ifatt en e30, väldigt sänkt med feta sulor.... han ligger i ca 100 knyck och det var tidigt på morgonen (innan sex) så jag tänkte att det är ju bara att dra om så innan borensberg petar jag ner en växel och drar på men innan jag kommer upp jämnsides så börjar den jäkeln att dra på... jag pressade pedalen i botten och hängde på (bakom)... väl uppe i fart så hade jag fullt sjå att hänga med... hade bitvis ca 220 på mätaren och jag kunde verkligen inte ge mer, men hänger ändå med... kommer in till Motala och han blinkar in vid en preemmack, svänger oxå in för att fylla på men egentligen mest för att prata lite..... bilen stannar och ut kliver en äldre dam i 50-55års åldern, hon flinar lite och tankar och kör vidarer...där står jag kvar som ett fån utan att ha fått fram ett ljud.... det var väl inget som man berättade i första hand för nån men så här i efterhand är det nog ganska coolt!! Frazze |
|
|
Torbjörn// Inte för att vara allt för petig men 67 mil på 3h32min ger en högre snitthastighet än 170km/h... ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Flåklypa: "Visst har dom lagen med sig på 50-väg" Man har inte längre väjningsplikt mot bussar som står vid hållplats och ska ut på 50väg. Tror det är snart 2 år sen det försvann. /Jesper |
|
| Sthlm -> Malmö centrum till centrum är max 62 mil. Då bli det ca 175 km/h .... men det är ju över 110 km/h som man maximlt får köra, hur kan det komma sig ;) | |
|
J.Dredd>> Nu hänger jag inte med..Vart har du hört/läst om att det inte är väjningsplikt mot bussar som ska ut på 50-väg? Jörgen |
|
|
Jörgen: Det var längesen jag läste om det. Kommer inte ihåg var det var. Vet heller inte om det är något som bestämms på lokal eller riksnivå. /Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.