AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

Hur byter man olja till bakaxeln på en 320i-92?

Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Hur byter man olja till bakaxeln på en 320i-92?
har aldrig gjort detta själv,e det svårt kanske??
finns det några bra tips om hur man gör detta bäst kanske??
Vad e det för skruvar man lossar på då??
speciella verktyg kanske???

tackar för alla tips och råd som kan fås!
Kollade på forumet men det fanns inga riktiga bra föklaringar.
Tack på förhand

BMW RULES
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väldigt enkelt, men du behöver ett "speciellt" verktyg för pluggarna. (14mm insex)
En avtappningsplugg och en påfyllningsplugg, som ser likadana ut.

Dessutom kan det vara bra att ha en enkel pump för att fylla på oljan. Jag gjorde en sådan pump för byte av olja i växellåda och bakaxel av en gummiblåsa (bensinpump) för en utombordsmotortank (den svarta gummiblåsan som sitter på bensinslangen) och en bit genomskinnlig slang.
Kostnad ca 50kr på Biltema.

Se till att köpa nya brickor till pluggarna så det blir tätt. BMW anger att det skall vara Aluminiumbrickor till nyare BMW, men det är bättre med kopparpackningar då de inte fräts söönder av vägsaltet.
BMW har kopparbrickor till äldre modeller och de har samma dimensioner som de nya i aluminium.

Artikelnummer hos BMW för kopparbrickor till bakaxelpluggarna:
07 1 199 63 354 (kostar ca 1,50kr/st)

Snåla inte med oljekvaliteteten, det är bara dumsnålt! BMW rekommenderar Helsyntetisk differentialolja: Castrol SAF XO för bilar utan diffbroms och SAF XJ för bilar med diffbroms. Det finns likvärdiga produkter hos de flesta stora oljebolag.

Mvh

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett ytterligare bra tips är: Om du inte har en förlängare till insexnyckeln, se till att du lossar påfyllningen/nivåpluggen FÖRST. Första gången jag bytte på min gamla 325:a så glömde jag intelligensen hemma och öppnade avtappningen först. Gissa om jag blev lång i ansiktet när ej påfyllningspluggen ville lossa!!!!!

mvh

MW-Guru
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
schysst så grabbar!!

men Johan B: jag har en Coupe 1992,har den kanske diffbroms???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det var i alla fall inte standardutrustning!

Kolla med din BMW-handlare, de kan via chassinummret ta fram en utrustningslista och därmed se om den var utrustad med diffbroms från fabriken. (dessutom ser du då all annan fabriksmonterad utrustning till din bil!)

Mvh
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
gött så Johan B!
jag ska kolla upp d,,tackar så länge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.