AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.056

Hur länge ska jag vänta med polering efter lackering?

Undrar samma gällande tvättning. 3veckor är vad jag hört för tvättning, undrar nu om men kan tvätta bilen tex samma dag som man får den och sen ställer bilen i varmgarage utan att röra den på några veckor? Måste man vänta ännu längre för polering samt vaxning?

Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ställde faktiskt precis samma fråga idag när jag lämnade ögonstenen på omlackering. Enligt lackeraren ska jag vänta ganska länge med att polera, kanske 2-3 månader (dvs hela sommaren!! stockholms skitigaste 911? :-( ). Avfettning skulle jag undvika helt i början (fast hur länge "i början" är framgick inte, ska höra mer när jag hämtar bilen). Skonsamt schampoo i början + högtryck får tydligen räcka.... :-/

andra invändningar/ideer? beror detta kanske på lacktyp?

mvh
Anders

BMWCS #4727
Hej! Oj då 2-3 månader för polering??? Hela sommaren förstörd då ju :( När jag fick min bil så väntade jag tvättning 3veckor(skölja av gick bra, ej högtryck) . Tvättade bilen idag svampa samt schampo men man får väl ta det lite försiktigt. Går nog bra att använda avfettning efter ca en månad, tror jag. Nu igen skall pärlan lämnas in för omlackering av motorhuv, tar reda på mer info då.

Vad har du för lack föressten?

Mvh/soki

Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ja, det lät verkligen inte roligt, o bilen som behöver en maskinpolering :-(

får hoppas att det inte regnar bara när bilen kommer ut igen...

röd, icke-metallic, mer vetenskapligt än så vet jag inte, okunnig om lacker :) men den är ej vattenbaserad såvitt jag har förstått...

mvh
Anders

BMWCS #4727
När jag hämtade min sist så var bilen lite dammig o så av deras jäkla lokaler som dom lackar i så blir det samma sak igen så måste jag tvätta den. Tänker inte ställa in bilen i något garage helt smutsig, om man tvättar försiktigt försiktigt EN GÅNG UTAN högtryck så borde det inte sabba något. Hoppas lackeringen går bra.

Mvh/soki

Länk
Scheckheft
Hej, frågan har behandlats förr
Länk
Sköljde av min nylackade motorhuv + tvättade resten av bilen i söndags, dvs 4 dagar efter lackering.

Mvh
Scheckheft

Länk
Tack. Det här med att inte tvätta efter lackering e väl för att lacken är känsligare o att IFALL du tvättar o uppstår problem så blir det kasnke att vissa går o klagar på lackeraren. Det vill dom slippa så de säger att man inte ska behandla el tvätta på nån månad, själv tror jag d funkar bara man tar d lungt o inte ofta.

Mvh/soki

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.