|
|
|
|---|---|
| En kompis till mig råkade fylla lite för mycket olja i sin 325i vid byte häromdagen, det var inte mycket, kanske någon deciliter för mycket på oljestickan. Han menade på att motorn kan ta skada eller något kan sota igen pga det. Vad tycker ni? Är det någon fara med lite för mycket olja i motorn? | |
|
Är det bara någon deciliter är det ingen större fara! Hade det rört sig om en halvliter eller mer borde han försöka suga upp lite av oljan. Det kan hända att motorn kommer att förbränna överskottsoljan, så han får ett intryck av att motorn drar olja. Alltså behöver han inte få panik bara för att oljenivån kan sjunka relativt snabbt. Däremot bör han givetvis kolla så att nivån inte fortsätter sjunka förbi minimimarkeringen på oljestickan! Mvh |
|
|
Kan väll även hända att om det är för mycket olja så trycker motorn sönder någon packbox pga för högt oljetryck? Mvh Patrik |
|
|
Jag vet att M52TU förbränner överflödig olja. De borde tyda på att M50-M52 också gör det. Sen kan man fråga sig hur bra de är för katten att motorn börjar förbränna olja. Att den skulle trycka sönder någon packning/box ska inte vara möjligt enligt bmw själva (beror dock på om man fyller på tokmycket) Mitt råd är att tappa ur överflödig olja. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
| Ta det lite försiktigt vid kallstart oxå eftersom oljetrycket är högst då...angående skjuta packboxar så kan jag berätta en liten skojsig historia. En mindre teknisk kompis till mig skulle för många år sedan byta olja i sin bil för första gången. Han kröp under bilen, hittade oljepluggen (trodde han, men det var avtappningspluggen till växellådan), tappade ur oljan och dunkade sedan i de, enligt instruktionsboken, föreskrivna 4,5 lite olja. Sedan vred han om startnyckeln och några timmar senare bokades tid på verkstaden för byte av packbox. | |
|
Jag hävdar fortfarande att en deciliter för mycket ligger inom felmarginalen och bör därför inte inverka på motorns eller katalysatorns funktion! Det är inte säkert att man får ut all olja ur motorn vid oljebytet så lite felmarginaler finns alltid för "överfyllning"! Är det mer än en deciliter bör man nog som sagt suga ur lite olja för säkerhets skull! Alla motorer drar för övrigt lite olja och en oljekonsumption på en liter mellan normala oljebyten är inget onormalt! Dodger så kan det gå...! han fyllde i alla fall inte vevhuset med olja! :oDDD Mvh |
|
| Tack för era svar! Jag håller med er också, han visade mig igår hur mycket det var och det är definitivt inget att hänga upp sig på, någon millimeter över maxnivån på stickan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.