|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vet inte om detta ämne har varit uppe tidigare, men jag gjorde en sökning och hittade inga liknande frågor så vi prövar... Jag har ett litet problem med min m3:a när jag motorbromsar och kopplar upp. Jag tar ett exempel ur vardagen: Jag kommer mot ett rödlyse och motorbromsar ner på 3:an, och sedan 2:an för att slutligen koppla upp helt och bromsa det sista. När jag trycker ner kopplingen så går den ner så lågt i varv att den nästan stryper sig själv. Jag har inga problem med ojämn tomgång / ryckig gång eller liknande. Det är enbart när jag motorbromsar och trycker ner kopplingen som detta problem uppstår. Det som också är lite underligt är att den blir mer känslig desto längre jag kört. Så när den är helt kall så upplever jag knappt problemet. Har jag däremot kört typ 30-40 mil så märks det betydligt mer. Det har även hänt att den har strypt sig själv och därmed dött helt och hållet. Vid dessa tillfällen har jag kört längre sträckor. Är det någon som har haft liknande problem? Jag lämnade in bilen till Vikarby bilservice i Huddinge i slutet av förra året utan att han hittade något som var fel. Nästa steg blir ev. att lämna den till någon större BMW-firma som kan koppla den till sin dator för att kolla om allt står rätt till... Bilen är helt i orginal. Förslag mottages varmt! /Fred. Länk | |
| Jag har stundtals samma fenomen som du beskriver, jag tror att det beror på att min tomgång ligger runt 150 rpm lägre än vad den borde göra. | |
|
Är det inte så att motorn pga miljöskäl stänger bränsletillförseln helt vid motorbromsning och när du sedan kopplar ur så måste elsystemet se till att bilen får bensin igen. Ngt som tydligen kallas tomgångsmotor. Vissa blir av med problemet vid chippning då vissa chip har kopplat bort bränslestrypningen och man slipper detta. Mer vet jag inte tyvärr, men gissningsvis så är det där ditt fel sitter i den sk. tomgångsmotorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.