AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
529

Nybliven E34-ägare- Behöver låna lite kunnande.

JO
123
JOP
535i E34
HejSvejs! Jag är tillbaka!
Nu har jag bytt min 325iX mot en halvrisig 535i -88. Knasigt? Tja, nu får hela gangsterligan (läs:familjen) plats, och komforten är ju svårslagen.
Givetvis så vimlar det av problem på den, och jag har nog identifierat ett par lösningar mha forumet :o) Dock kvarstår ett stort gäng frågetecken!

1. Vägmätare på 299600. Välkänt fenomen. Om man inte vill lägga ~1500:- på en ny kodnyckel, kan man ta en från en skrotbil och få det att funka? Hur ser denna kodnyckel ut?

2. När man stänger motorn efter körning så uppstår ett "plågat" ljud som verkar komma innifrån instrumentpanelen, typ till vänster om rattstången. Låter lite grann som en sliten elantenn. "Reläljud- helt normalt" påstod förra ägaren. Vad kan detta vara?

3. På tal om elantenn... Bilen saknar synlig yttre antenn, ändå så låter det hyfsat i radion. Hur hänger detta ihop? *Kan det möjligen ha att göra med punkt 2?*

Jag har ungefär 5248 frågor till, men vill inte fresta er välvilja allt för mycket nu på en gång.

Tack på förhand/JOP
li
1.959
liste
535i -89
Grattis till ett roligt bilval! :)

1. Hoppar jag över i brist på kunskap.
2. Det "plågade ljudet" kommer med största sannolikhet från bilens ventilation och är helt normalt.
3. Antennen är "gömd" i bakrutan, därav bra mottagning utan synligt spröt.
Fråga 2:

Det är motorer som öppnar och stänger luftspjäll, tycker du att det låter hemskt nu så vänta bara tills det blir minusgrader ute igen :) Helt normalt iaf.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
måste lägga mig i lite fråga nr 2..tycker det låter väldigt likt den motor som "spänner" vindrutetorkarna mot rutan. Om det låter när du kommit upp i ca 15 km/h efter start är det nog den som låter..

Förresten, grattis till en trevlig bil!
Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Fråga 2: bra beskrivning, 'plågat' :-)
PÅ min låter det ungefär som om 2 gummiballonger kör petting i slowmotion i 5-10 sekunder efter att tändningen slagits av.

Ha de'
-BeeMWe-
Ah där fick jag svar på 2an, fan vad coolt! hade jag inte på min gamla 520 92a.

1. tror inte du har kodnyckel på den modellen, har för mig att det kom först på -89B har även för mig att din mätarställning är "inbakad" i mätarhuset och inte som på dom nyare med separat kodnyckel.

2. jag gissar på värmeventilerna och inte torkartrycket då du hör det när du stänger av motorn. jag hör samma ljud och har inte funktionen med torkarna.

3. din antenn sitter i bakrutan om jag intehar fel för mig, till detta har du en antennförstärakre i vänster C-stolpe som hjälper till att fixa till signalen.

4. Fresta på.....

Ber om överseende med evetuella fel.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Svempa: Fantastisk beskrivning av det "plågade" ljudet!! Jag har länge försökt att sätta ord på det!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

På min är det något som låter när jag stannar motorn och det ska enligt uppgift vara ABS:en som pumpar tillbaks bromsvätska.
Det är inget jag är säker på, men det lät rätt vettigt med tanke på hur ljudet låter.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
JO
123
JOP
535i E34
Hej & tack för alla svar.
Nu har jag fixat värmeventilerna enligt mektipsen. Fy F_N vad de var igenbäkade med gunk... Fick även snurr på cirkulationspumpen. Otroligt att grejorna orkar funka igen bara efter rengöring...

När det gäller oljudet så skulle jag nog kunna tänka mig att Magnus18 är på rätt spår. Jag märkte att det "lät till" lite snarlikt när jag körde iväg (trots att bilen stått på tomgång i ett bra tag). När jag sedan stängde av motorn så hade jag både huv & dörr öppna, och då lät det nästan som om det kom från ABS-klompen.

/JOP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.