AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
788

Byte av Airbagratt...Svårt eller?

Neostar
Funderar på att byta min vanliga Airbags ratt till en riktig M3 ratt med airbag. Är detta svårt att göra eller? Eftersom det är en airbagsratt som ska monteras??

Hur gör man isåfall, någon som kanske vet?

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Inget jobb du får göra själv, vad jag minns. Killarna på verkstaden har cerifikat för airbagsjobben.

Sex på alla fyra, roligast så!
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Koppla ur batteriet 1/2 timmme först för säkerhets skull, lossa sedan det orangea kontaktblocket under plastkåpan under ratten, skruva sedan ur de 2st torx-skruvarna(storlek 30) på rattens baksida, lyft försiktigt bort airbagen en bit och lossa kontaktblocket på airbagens baksida,
detta är i princip allt man behöver tänka på vid airbag-demontage men om man är det minsta osäker så lämna jobbet till en verkstad, det är ruskiga krafter i en exploderande airbag.
Sök bland inlägg så lär du finna många diskussioner kring airbag-demonteringar.

Mvh/ Micke t
Neostar
Men asså jag vill inte lossa bort airbagen bara, utan HELA ratten. Sedan vill jag montera en orginal m3 ratt med inbyggd airbag.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
För att demontera ratten måste du demontera airbagen först, det är lte svårt att komma åt rattbulten i annat fall.

Mvh/ Micke t
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
bara ett litet tillägg.. slit inte ihjälp dig när du ska ha loss ratten om du inte slagit till nyckeln så pass att rattlåsen lossnat.. det tog säkert en halvtimme innan jag gick in på forumet och läste lite, sådär lagom förbannad

--------
My hopes are not always realized, but I always hope.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
peach, på E36(i alla fall med airbag) behöver man inte vrida nyckeln så att rattlåset låser upp för att ta bort ratten, däremot vet jag att på E34 och E30(samt uppenbarligen E32 som din) måste man vrida nyckeln ett steg innan man tar bort ratten.

Mvh/ Micke t
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.