|
|
|
|---|---|
|
Min 530 -93:a är en tyskimport med larmet Bosch Bloctronic (larm+startspärr) installerat i Tyskland. Ngn som vet var "larmdosan" kan vara monterad? Såg i ett inlägg från tidigare att det kan vara monterat till vänster under ratten men där sitter den inte... Har haft problem med att fjärrkontrollen varit väldigt trög... har varit tvungen att trycka väldigt hårt... det har varit extra svårt när det varit regnigt och fuktigt ute ... Detta borde väl tyda på att det har ärgat någnstans vid ngn säkring eller dylikt... Har inte kunnat starta bilen sedan i lödagskväll då det regnade ganska kraftigt... måste nu hitta larmboxen för att kolla om ngn säkring har gett sig eller åtminstone koppla förbi startspärren så att jag tar mig därifrån till en verkstad... Ngn som har haft liknande erfarenheter? Mvh /A | |
|
Om jag har fattat det hela rätt.... Du måste trycka extra hårt på fjärkans knapp får att låsa upp? Då borde väl felet troligen ligga i fjärkan och inte i larmet som sitter i bilen?? Byt batteriet och rengör batteripolerna. Om inte det hjälper så är det troligen brytaren under knappen som börjar bli sliten. /JOP |
|
|
Jag har redan rengjort polerna, bytt batterier samt testat om jag får någon signal från fjärren med en 433 Mz-mätare (på en bilfirma). Fick utslag på mätaren så den verkar skicka iväg en signal i alla fall. Håller nu på med detektivarbetet att hitta larmboxen... inte kul... Mvh /Andreas |
|
|
Det kan ju vara knappen i fjärkan då kanske? Låt säga att det glappar lite... Du trycker, sändaren skickar bärvåg (som detekteras av bilfirmans mätare t ex), men glappet gör att signalen (pulståget) sänds intermittent eller inte alls? Möjligt? Tja... /JOP |
|
|
Var har du larm dioden monterat någonstans??? Lampan som lyser menar jag! och hur ser den ut??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Tja, det det låter ju relativt troligt att signalen skulle kunna sändas intermittent... Det kanske skulle vara värt att byta ut fjärren som ju är klart risig (efter 10 år på nacken), om det nu är möjligt... Det känns ändå som om jag måste hitta larmboxen för att kolla att allt är in ordnung... kommer väl förmodligen bara hitta en svart liten låda med in- och utgående svarta sladdar. Hoppas på en säkring någonstans... Har snart demonterat hela bilen invändigt... ska ta bort handskfacket för att kunna titta bakom askkoppen... fick ett tips om det stället... Larmdioden, sensorn sitter uppe till höger på instrumentbrädan på passargerarsidan... de 2 svarta kablarna går nedåt mot högtalaren i väggen för att sedan försvinna upp till höger under handskfacket. Sen är det svårt att följa dem... har inte hittat något påstick på tändkabeln under ratten... Tack för synpunkterna! |
|
|
Ringde Bosch HK i Kista som talade om för mig att larmet tydligen var ett RF2000 med en separat styrenhet för Immobilizern. Att köpa en ny fjärrkontroll kostar bara 1500 spänn, med 2-3 veckors leveranstid... och man kan inte vara säker på att det fungerar ändå och tydligen måste man, enligt tyska lagkrav, ha en fungerande fjärrkontroll innan man kan köpa en ny (tyckte mig märka en sådant tekniskt hinder när jag fösökte läsa den lilla instruktionsboken som bara beskriver fjärrisen)... suck!!!... |
|
|
Var tvungen att ge upp. Lämnade in bilen på en verkstad som höll på 2,5 timme för att demontera larmet... 1400 spänn... de sa att det verkade som en riktig klåpare hade gjort installationen+ att det är ju lite mer trixigt att ta bort en immobilizer jämfört med bara avlägsna en startspärr... Larmboxen satt ute i motorrummet precis nedanför framrutan på passagerarsidan... inte det bästa stället kanske... Näe, nur blir det ett nytt CarGuard från BRL! No more dåliga fjärkor! Hare |
|
|
hade ett carguard 950s på min 520, fungerade riktigt bra enligt mitt tycke, kunde låsa/låsa upp den på ett avstånd av ca 120 meter vid någolunda fri sikt, på fjärren fanns det en lås/låsupp knapp samt 3 programmerbara knappar ex till belysning eller nånting sånt om man inte skulle hitta igen bettan for example på en parkering lr nåt, fanns också en "överfallsfunktion" om man såg någon närma syg bilen kunde man hålla in lås/låsupp knappen ca 3 sek så börja hon att tjuta. detta larm har kanske några år på nacken men jag tyckte att det var ett bra larm Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Det blev ett Cargard 950s... helt klart nöjd, än så länge... ;-) Min bimmer är ju trots allt inte av nyaste modell så detta larm duger alldeles utmärkt åt mig. Nu kan jag pusta ut! Hare /Z |
|
|
Jag har också trättnat på mitt Usch Blocktronic..less på att inte få igång bilen, vänta en halv minut på att den skall låsa..låsa upp..mm..mm Var in på Wibergs i Luleå. när jag höll upp fjärren fick jag ett stort leende av killen bakom disken..Det där är Historia sa han:-) Beställde tid för borttagning oich återställning till original. 800:- Sen blir det väl att fundera på vad man skall sätta dit istället men det är en anna historia. Blocktronicen har varit mest som en trasig tand som blir skönt att få utdragen. Ha de gott alla *BMW när du älskar att skruva* Min bil Länk |
|
|
*BMW när du älskar att skruva* DET känner jag igen,,, har också ett nytt larm liggandes i garaget om Forry är intresserad ///Mats i garaget |
|
|
Hej Mats i garaget:-) Såg bara inte Usch Blocktronic då får jag utslag..:-) Funderar starkt på att göra en bakrutestreamer *BMW När DU Älskar Att Skruva* haha.. Jag hör av mej till garaget med kaffe o doppa Min bil Länk |
|
|
Ja..det skulle stått SÄG inte "såg" Skäms när jag skriver fel.. Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.