|
|
|
|---|---|
///Sashe |
Vet någon om det bara är att fylla på kylmedel i en M3 -93? Eller måste man göra något annat? Går de inte på freon? Eller är det annat kylmedel? Vad kan detta kosta?? |
|
Har ett kvitto från 2001 där påfyllning av köldmedium ingår, kostade då 2800:-, det står något om ett täthetstest också som även det kostar pengar. Så om din AC anläggning är tät kostar det runt 3000:- skulle jag tro. detta var på en M3 -94... |
|
|
Jag kom undan med 1000kr när jag fyllde min på en kylfirma men det blir självklart dyrare om den inte är tät och behöver lagas. |
|
///Sashe |
Ok tack för svaren! Hur länge ungefärligt räcker en påfylling? Någon som vet? |
| Kan ju vara en fördel att kolla så den är tät innan man fyller på ny, så den nya inte läcker ut direkt... | |
|
Sashe, om du är spekulant på en begagnad bil, gå inte på säljarens argument att "det bara är att fylla gasen för att få igång AC:n"! Ofta är det mer omfattande fel än så för att få i gång en defekt AC! Notan kan hamna på allt mellan 3000kr till 20 000kr om det är mycket fel! Inte sällan kan både kompressor och kondensor vara trasiga. Har systemet varit trycklöst länge ökar risken för följdskador! Om säljaren påstår att det bara är fyllning som behövs, kan man ju fråga honom/henne varför säljaren inte har gjort fyllningen! Om de vidhåller att det bara är fyllning som behövs, kan man med fördel åka gemensamt till en fordonsackrediterad kylfirma för att provtrycka systemet.... En fyllning skall räcka i minst 4-5 år i ett friskt AC-system! Mvh |
|
///Sashe |
*suck* Nu blev det bökigt! Säljaren säger att han väntar på någon sorts påfyllningsfirma som kommer till stan 1 gång per år. Och han ska fylla på om han fortfarande har bilen kvar då! Är det här något som motormännen kan kolla när man testar bilen? Jag menar att allt med ac:n är OK och endast behöver fyllas på!? |
|
Att fylla gas kan vilken kylfirma som helst göra, om de är fordonsackrediterade (de flesta!)! Det är bara att kolla i telefonkatalogen efter kyl- och frysservice eller liknande! Vilken "stad" är det? Mvh |
|
///Sashe |
Det är i Tranås! Mvh Alex |
|
///Sashe: Luktar skumt om denna bil, va......? Motormännen kollar ju bara om AC:n funkar eller inte, dom kontrollerar inte om det är tomt med kylmedel. K. |
|
///Sashe |
Nja..så skumt tycker jag inte det luktar. Jag väntar tills han fyllt på ac:n innan jag bryr mig om att överhuvudtaget åka o kolla på bilen! Då kan det väl inte va så stora problem...bara se till att ac:n fungerar sen.. Hur gör man det på bästa sätt??? |
|
Ring en kylfirma så fixar de problemet. Min var slut förra året. En provtryckning och påfyllning gick på 1000kr. /T.P. Länk |
|
|
Åk till din närmaste mekonomen säljare i närheten. Dom kan både fylla på och provtrycka ditt ac system. Det gör dom iallafall i Lidköping och antar därför att det är något som alla Mekonomen erbjuder. Kostar 1000:- för både provtryckning samt påfyllning. |
|
caj |
Ville bara tillägga att ett fungerande kylsystem aldrig behöver fyllas på!, viktigt är dock att man regelbundet kör ac-n( även på vintern) så att smörjningen i kylmedlet åker runt och smörjer alla packningar. |
///Sashe |
Caj! Oj då! Så du menar alltså att det är nåt fel om man behäver fylla på kylmedium til AC:n?? |
|
Även ett friskt AC-system läcker någon/några procent årligen! Största läckaget sker vid grafittätningen vid kompressorn. Så man får räkna med att efterfylla alla AC-system efter några år! Däremot har Caj rätt i att det är bra att köra AC:n regelbundet för att minimera läckaget! Mvh |
|
|
Jupp, alla system läcker lite så är det bara. Det får man räkna med. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
caj |
Nja får väl ge mig lite där då.. kan förresten nämna att vid tidigare provkörningar av M3or så har ac-n fungerat dåligt på många, men i de flesta fall räcker det att fylla på! Vid köp av M3 så finns det MÅNGA andra viktigare saker att kontrollera än ac-n!! |
|
Caj, på sätt och vis har du rätt i att det finns många "fällor" på en begagnad M3:a! Men en trasig AC kan ofta bli betydligt dyrare än man räknat med! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.