AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.472

Två års väntan är slut...

Henkebus
Här följer historien om min bil:

Det började för snart två år sedan. Jag råkade ut för en olycka och min dåvarande bil, en 323 e21 en 82:a i skick som ny, och för pengarna jag fick började jag fundera på en ny bil. Jag tänkte att om man köper en "vanlig" 635:a (med "riktig" 3,5 litersmotor) i Tyskland. Ger den ny lack, fräscha fälgar (OBS. stilrena grejer! Inga vulgära kjolpaket eller liknande utan original lack och snygga fälgar som passar karossen gärna BBS som sitter på M6 original) och renoverar/ trimmar motorn så får man en väldigt häftig bil som förhoppningsvis inte går så mycket sämre än en M635 CSI. Jag köpte en blå 83 med mycket utrustning precis som jag ville ha den med ljust skinn, färddator och massor av annan rolig utrustning. Ny lack (original kulör förstås) och fälgar blev det nästan direkt. Sedan var det dags för renovering. Tänkte att det var lika bra att byta kam när man ändå är igång. Fick kontakt med en person som hade stor erfarenhet av att trimma bilar. Vi pratades vid och kom överrens om att jag skulle lämna upp toppen till honom så skulle han dels renovera toppen, byta ventilstyrningar och dylikt, men även porta den och sedan byta kam. Mot originalets 260- eller 264graders sitter nu en 298graders och uppspända fjädrar. Trimmaren eller ska vi säga trollkarlen heter Henry Kickmaier och hans resultat blev minst sagt över förväntan. Vi har testa bilen på samma sträcka med samma personer o.s.v. Original gör den 0-100 på 7,4. Första försöken efter trimmningen låg alla på under 6 sek!! Sedan har jag bytt spridare, 1,5 ggr större än original, och kör den nu på ett bränsle som heter e85, 85% etanol och 15% bensin, efter det har vi bara kunnat mäta tider i blött väglag och fick då ner den på 5,7!! Så har du en 535:a eller 635:a och funderar på renovering/ trimmning ska du absolut göra det här. Totalt gick det på ca 10 000 och bilen går något fruktansvärt. Hör gärna av er om någon vil ha telefonnummer till Henry. Maila eller ring. ep01frhe@ihh.hj.se 0733-697717. Återkommer snart med nya tider och väl mött på Emmaboda 17 maj.
Det var väl inte han som mätte tiderna alla gångerna, va?! ;)

/Manray/
Visa användare
19
C.strid
635 csi -84
528 -83
Hej kom du iväg till emmaboda ..och fick
testat bilen på strippen ?? några fina tider ..?? håller på att renovera och trimma min 635 med .. =) ..skulle dit men blev tvungen att jobba =(
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
298grader !?...går den inte väldigt oroligt då? vad är varvtalsområdet på motorn nu?
CS
79
CSi
320A -78
Synd på alla fina 635:or som nu blir uppköpta av kepsjeppar och söndertrimmade för strippen. Kan det vara en viss 633 med dubbelturbo som startade trenden???

Dessa bilar ska rustas och bevaras i orginal!

Min åsikt...
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Tycker det är lika synd att folk kritiserar vad andra gör med sina bilar. Vad är det för fel på att restaurera och ev vässa en bil? alla de som kritiserar borde köpa sig en bil och orginalrenovera den själv istället för att hacka på de som vässar sina bilar.. Då har de en bil som i deras mening är det bästa man kan ha, och som bonus får alla vi "kepsjeppar" en vacker orginalbil att titta på (som jag aldrig skulle kritisera!)
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Henry Kickmaier, han från Katrineholm(min hemstad), han är känd Opel-trimmare och lär skrämma Opelfyror till vansinniga prestanda.
Jag tror han har tävlat med Oplar också, bl.a. hade han en Opel GT på 80-talet som han vann priser med på utställningar(se Bilsport ca:-85).

Det ryktas om att han även hjälpt Opel själva med att bygga tävlingsmotorer, men om det är sant ska jag låta vara osagt, han anses i alla fall som väldigt duktig!

och Opel av alla märken? ja fråga mig inte varför...

/Fredrik
CS
79
CSi
320A -78
sallepwr: Men om det inte finns några bra objekt kvar eftersom alla är söndertrimmade då?

Var bara tvungen att lufta en åsikt. 635:an är ju en sjuhelsikes fin bil orginal varför förstöra???
Visa användare
19
C.strid
635 csi -84
528 -83
Ser själv inget fel att förbättra och höja prestandan på klassiker som har varit känd i racing sammanhang ...dock att förändra utsende och inredning är inget som jag enligt min mening borde göras.., inte i någon större utsträckning i alla fall ... e 24 är stilren och snygg som den är =)

själklart tycker jag att det är upp till var och en vad dom gör med sin egen bil ..

/christoffer

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag tycker om orginalbilar, missförstå mig inte. Men om någon beslutar sig för att trimma sin orginalmotor (obs, han bytte inte..) så är det ok. Att bredda och hålla på som kooenig gjorde på 80-talet tycker jag däremot är att förståra en bil..
Och läser du inlägget noga så var ägaren noga med att INTE förstöra orginalutseendet på bilen.. Att trimma/renovera motorn är helt ok.. Men alla har sin åsikt, och jag respekterar att du har din. (ej ironiskt)
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Det jag som 635 ägare är ute efter är en sleeper. Det är rätt skoj att stå vid ett rödljus med en 20 år gammal bil och dra ifrån Joppekeps i sin dekaltrimmade golf. Eller att i en rondell svänga och bromsa sig ifrån en S60R som drpg en vid ljuset innan.

Att bilen skall vara i orginal på utsidan håller jag med om. Vad som sitter under huven spelar mindre roll. En trimmad M30 eller något annat skoj göt väl inget. De flesta du skojar med lär inte titta under din huv.

Hade jag haft orken, tiden och pengarna hade jag gärna stoppat ner en ny M5 motor med modern elektronik. Köpa launch control från USA och ett nytt chassie och feta alpinafälgar för att sedan köra lugnt omkring i stan och bara veta om att inte mycket på fyra hjul kör ifrån dig. Givetvis skall en sådan bil luftas hels på bana där folk kör åt samma håll och bengen hejar på istället för att rycka lappen.

Kör som satan

Tobbe
|Oo=00=oO|
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Den borde ju inte gå att köra med 298 graders kam typ !

/Mvh Göran
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Varför skulle den inte gå att köra?

/Johan
Visa användare
19
C.strid
635 csi -84
528 -83
Kan ju använda ställbart kamdrev...??

/CHRISTOFFER

Carl Adam Andersén
Henkebus: har du kollat hur många hästar detta blev ? 10 papp för material + arbete ?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
tråden är ju snart 2år gammal... och henkebus svarade inte ens då i den... hans sista inlägg gjordes 2003-05-05 1år och 11månader sedan

/Christofer
Carl Adam Andersén
Det kollade jag inte upp :)

Det låter onekligen lockande, tar ev snart över en M535a som behöver ny motor, passa på att göra detta kanske.
Paap Reeder
... att få ner en M30 med E85 till 5,7 sek på 0-100 är lika mycket nys som att Jesus skulle komma igen.

Häller jag i E85 i min M70 orkar den med nöd och näppe förbi en SunkVolvo .... i vilket fall går det inte fortare än med vanlig bensin.

... han med tråden kanske ledde in soppan direkt in i hastighetsmätaren och fick bra värden därför.

MVH /// Paap R
Njuren
men lol 2 år gammal tråd

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.