|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har köpt begagnade fälgar till min 316 Compact -95, där det sitter på 205/55/15 däck. Måste jag hålla mig till den däckdimensionen eller klarar fälgarna av t ex. 185/65/15? Jag tänker inte på "4% regeln" för omkretsen, men själva bredden på däcken. Tackam för svar, då jag slippar chansköpa nya däck. //Anwe | |
|
Vilken bredd är det på fälgarna? (det brukar stå ingjutet/instansat på fälgen, oftast på baksidan och/eller vid hjulnavet. Ex 7x15) BMW monterar själva 185/65/15 på 6,5" breda fälgar och 205/60/15 på 7"-fälgar 205/55/15 är egentligen lite för låg profil till E36, den skall ha 205/60/15. Mvh |
|
|
Tack för snabbt svar! Det står: 7Jx15 H2 P och BME T35. Som jag tolkar ditt svar har jag 7"-fälg och bör då minst ha 205/60/15, stämmer det? Det jag skulle önska var om man kunde gå ner i bredd för att hålla ner kostnaden. MVh Anwe |
|
|
185:or kan nog bli lite smalt på den fälgen! Här finner du billiga däck: Länk Mvh |
|
|
Jag kör med 185:or vinterdäck på 7" fälg men jag tror inte att jag skulle vilja köra med sådana sommardäck. Det kan väl inte skilja mycket i pris mellan 185/205? ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Tack och tack för tipset! Mvh Anwe |
|
|
Fler billiga däck ---> Länk Länk En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B! |
|
|
....en rätt viktig sak till. Skiljer sig E36:ans sedan modell från Compacten när det gäller "fästena fälg/däck till bilen" (vet inte vad den delen kallas för nav?)? Och jag har nu kollat och kan bekräfta att priset inte skiljer sig avsevärt från 185:or och 205:or. ...tack för ytterligare däcktips//Anwe |
|
|
Det är samma fälgar (navhål, bultcirkel och inpressning) till compacten som till övriga E36:or! Dvs. om de passar på en coupe eller sedan så passar de till en compact. (Vissa undantag för de allra bredaste fälgarna ex 225:or och bredare, då Compacten har något trängre hjulhus bak!) Jag hade själv 225/50/16 på BMW original doublespoke-fälg på min förra bil (316i Compact) och det funkade bra! Det enda som behövdes var en styrbegränsningssats fram, för att hjulen inte skulle ta i innerskärmarna vid fullt rattutslag. Enligt BMW själva, kan det behövas karosseriberabetning bak och/eller bearbetning av bakre ljuddämparen om man har bredare däck än 215mm. Men på min bil funkade det som sagt utan problem utan bearbetning... Mvh |
|
|
Tack Johan B, Du besparade mig från att testbyta en fälg ikväll! Då var det bara till att göra en däckbeställning.. /Anwe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.