AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
901

Problem med klonkande ljud i framvagnen

zansibal
Hej

Jag har klonkande ljud i framvagnen på min e34...
Jag vet att det är de så kallade trycksträvorna på bägge sidor som är sletna, men jag vet inte hur jag ska få tag i några piratgrejor, för orginal är så förbannat dyrt... typ mellan 1000:- och 1300:- styck hos BMW. Lederna som sitter brevid kostar typ lika mycket, men bara 300:- på biltema. Problemet är bara att biltema har inga trycksträvor (BMW kallar dom för trycksträvor, jag kan inget annat namn).

Dom ser ut nästan som lederna (som sitter vinkelrätt ut från hjulen) fast de har en böj på mitten och är något längre.

Jag måste ha tag i billigare grejer. Någon som vet?
Jag tror att du menar casterstag, det är iaf vad motornord kallar dem. Det går att bara byta bussningarna istället för hela leden, ung 300 kr styck. Kolla in Länk för bättre priser.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har precis köpt på mekonomen för ca 800kr + ca150 kr för bussning.
Det verkar vara orginal då man har varit på och slippat på delen precis där det står BMW på orginal BMW delen.
Jag trodde jag bara skulle behöva byta bussningen men efter lite mer undersökningså visade det sig att leden är slut också.
Tänk på att det är kanske inte så lätt trycka in bussningarna...
Lars
zansibal
tack!

jag tar gärna emot fler förslag, men det här borde räcka...
zansibal
tack!

zansibal
tack!

zansibal
oj, det var knappast meningen att det skulle bli så många svar...
zansibal
Kommer man igenom besiktning om man inte byter dem?

>> BMW = Beste Motoren im Welt <<
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Beror på hur dåliga dom är!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
jag har bytt dem på min bil nu...
det var jobbigare än vad jag trodde.
Jag kom inte åt med en spindelledsavdragare så jag fick ta brytgaffel och då lossnade de till slut.
Det tråkiga var bara att bilen inte blev perfekt....
Jag har inga klonk men fortfarande lite vibrationer när jag bromsar. men nu känns det som bromskivorna är lite skeva så jag får ta och svarva dem, men det känns inte lika akut.
Hälsningar Lars
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Ialaw !

Hade också stora problem med att byta mina bussningar och leder.
På ena sidan var det helt omöjligt att få loss leden med allt vad brytgafflar, avdragare hette. Fick till slut ta bort hela plattan som leden fäster i. Sedan satte jag allt i en hydralpress och drog loss skiten med 18 tons tryck och ett h-vetes brak.
Kan väl säga att enbart bussningar var slut, men bytte allt när jag ända hade nere grejerna.
Precis som du hade erfarenhet av blev operationen inte helt perfekt på min bil heller. Det som är kvar i framvagnen är att justera styrvxeln.
zansibal
Jeppe: Hur illa får det vara, tror du?

>> BMW = Beste Motoren im Welt <<
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svårt att säga sådär, finns ju inga direkta mått. Den får röra sig mer än en ny lagring gör, men det ska fortfarande vara en mjuk fjädrande rörelse, inget klonkande eller liknande.
Är den lite dålig ska det ge en "bra att veta"-anmärkning, är den sämre än lite dålig ska det ge en tvåa...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

zansibal
tack... jag får nog byta innan besiktningen tror jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.