|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet/har läst vilken de bästa dimensionerna för fälg och däck är om man vill ha maximalt kurvgrepp och högfartsstabilitet? Provade en 328Ci med 255/35 18" och 225/40 18" och den låg som limmad på vägen. Men jag har också läst att så stora hjul mest är för syns skull. Bilen det gäller är 330 Ci och nu har jag 225/45 17" runt om och tycker att det borde kunna vara bättre kurvgrepp även om det är bra. Är det någon som har ett bra svar? | |
|
Storleken har inte så stor betydelse, utan det är egentligen däcken som avgör det. T.ex. så har jag bättre kurvgrepp med mina 15" slicks än vad jag har med mina 17" gatdäck, däremot om du jämnställer kurvgrepp med styrrespons så brukar lägre profil ge mer respons men egentligen sämre grepp. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
| Däck med högre hastighetsbokstav (V,Z osv) ger bättre respons och stabilitet...men oxå mer vägbuller... | |
|
Kan inte riktigt hålla med om det, har alltid kört på Z eller bättre klassade däck och en del fabrikat har varken respons eller stabilitet som imponerar. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
| ett stabilare däck avslöjar å andra sidan ev glapp och slitage i hjulupphängningen på ett tydligare sätt... | |
|
Vilket däcksfabrikat hade 328:an som du tyckte hade fina kurvegenskaper? Lägg på sådana på dina 17 tums-fälgar. så får du säkert samma egenskaper på din egen bil. Jag tycker det hänger väldigt mycket däcksmärket... Jag har kört på däck som gått kanonbra på torr väg, men vattenplanat i 90-95... (Conti). Därför kör jag nu på Dunlop sp9000 som sägs ha bättre egenskaper på våt vägbana, och är medelbra på torr. Storleken är 215/45/17, bredare vill jag inte ha på min E36, eftersom jag inte vill få för mycket spårning eller högt ljud från däcken. Andra väljer bredare däck, och tar gärna hägre vägljud i utbyte mot optimala vägenskaper... Det är hela tiden en kompromiss mellan olika egenskper, man får prova sig fram själv, läsa däcktester, och höra vad andra tycker. |
|
| Om jag inte minns helt fel så var det samma som jag har nu. kumho ecsta alltså. | |
| Jag kör också med Kumho Ecsta 235x45x17 runtom på min E34. Jag är nöjd med däcken, de går mycket bra. Det är stor skillnad mot mina andra fälgar, 15" (nya Michelin däck.) Men, dessa 17" spårar mycket mera och låter mera. Men det får man räkna med. | |
oxbow |
Jag har 225/40 fram och 255/35 bak. Lite mer vägbuller och stötigare gång, spårar gör den också. Men... väghållning har jag och det ser snyggt ut. Allt beror på vad man vill ha. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.