|
|
|
|---|---|
|
Vänster backspegel har under veckan som gått börjat uppföra sig aningen nervöst. Ett hyfsat glapp vilket t.o.m. ger ifrån sig ett plastigt ljud när jag stänger dörren (vilket i fångade min uppmärksamhet inledningsvis). "Hmm..." tänkte jag. Efter att jag kom över en sprängskiss på backspegeln började det kännas en aning svårfångat problem. Sagt och gjort. Ett gäng mejslar och en ficklampa gick jag ut för ett försök. Med ett "skelett" av backspegeln framför mig kändes om möjligt ännu klurigare. För att köpa tankeverksamheten lite tid började jag skjuta spegeln fram och tillbaka några gånger. Funderade lite till... Upprepade skjutande en gång till. Kände på spegeln... INGET GLAPP! ... ? Hur i hela h*****e gick detta till? Med sprängskissen tillgänglig syns det tydligt hur spegelns vridaxel belastas med en fjäder. Mest troligt har den (tillsammans med brickor och shims) inte legat i sitt rätta läge. Mitt tips till övriga ägare av ekipage med glappande ytterbackspeglar (glappande hus alltså) är att "vända och vrida" ett par gånger och känna efter. Det kan nämligen bli en dyr historia om du inte känner till hur spegeln demonteras/monteras korrekt. I detta fall är det dessutom fullständigt onödigt att ens tänka tanken på demontering. | |
|
Jo, men man tar väl alla chanser man kan att få en stunds lugn och ro, ensam med sin bil och mejsel... ;) Din backspegel är ju dessutom av värsta sorten, dvs avbländbar och automatiskt infällbar. Många små prylar att få över vid montering blir det. :) |
|
|
Likheten mellan denna backspegel och operativsystemet Windows är slående. Helt oväntat uppstår ett fel, för att precis innan allt tålamod och behärskning förbrukats försvinna som om det aldrig existerat. btw - du glömmer väl inte var du skall infinna dig imorgon eftermiddag? ;) *gotcha* /// Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen /// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.