|
|
|
|---|---|
|
Ska alla M5 E34 från och med 92B ha knappen som man kan ställa in stötdämparna med? Eller finns det bilar utan knappen, men ändå har samma system, fast utan möjlighet att ställa in? -We can't stay here, this is bad country! | |
|
Alla har inte knappen och då ej heller systemet. Denna funktion tror jag fanns på bilar med Nururingpaketet, som även innefattade självavbländande innerspegel, bredare fälgar bak och kanske nåt mer som jag inte kommer på. Det som kan finnas ändå är nivåreglering bak. /Janne |
|
|
Bilen ifråga påstås ändå ha Nürnburgring pkt.... Någon som har en bra förklaring? -We can't stay here, this is bad country! |
|
| En förklaring kan vara att systemet kopplats ur pga. läkage i dämpare osv. Helt enkelt ombyggt till "vanligt" system. | |
|
Tror också att krängningshämmarstagen var av kraftigare modell på nurburingmodeller. |
|
|
Inget är ombyggt... -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Då finns det inget EDC på bilen.. He de // Bengan Länk |
|
| kolla om det finns 2 st el kontakter på vardera stötdämpare fram i såfall e det edc kompis har en med edc utan kontakt du kan kolla under ratt axeln oxo styrvinkel givare | |
|
Kan oxå kolla under baksätet,där borde EDC boxen ligga. He de // Bengan Länk |
|
|
Alla M5 3.8 har EDC. Alltså elektroniska dämpare som anpassar sin hårdhet efter fart/krängning och så vidare.....tror det finns tre lägen. Bilar som levererades med Nurnburgring-paketet hade en knapp där man kunde låsa dämparna i det hårdaste läget. Det är det som är skillnaden den knappen fanns inte på 3.8or utan Nurnburgring-paketet. Nu kostade väl inte nurnburgring-paketet mer än ett par tusingar extra, tror det var bland de billigaste tillvalen i listan så dom flesta levererades med detta. Bland annat beställdes alla svensksålda med detta som standard. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
///Peter: Då kan man inte välja på dommenar du alltså,bilen väljer när dämparna skall vara hårda. Jag har knappen på min 3.8,och min EDC fungerar fortfarande...man märker skillnad mellan lägena. Det finns 2st lägen på knappen men hela systemet har 3st lägen,vid hård körning blir dom ännu hårdare. He de // Bengan Länk |
|
|
/// Peter har helt rätt, ’Adaptivt M-chassi’ utvecklat av stötdämpartillverkaren Boge var, som jag förstått det, alla 3,8or utrustat med. Dämpningskraften i detta system regleras elektroniskt ”via tre karaktäristiker (sport, normal och komfort) beroende av vägbanans beskaffenhet och körsätt”, allt enligt instruktionsboken. I Nürburingpaketet (N-chassipaket 782) ingår dessutom en omkopplare för det adaptiva M-chassit, med ett P- och ett S-läge. I läge P=programläge sker dämpningen automatiskt enligt M-chassibeskrivningen och i S=sportläget låses fjädringen i det styvaste sportläget. I Nürburingpaketet ingick därtill en lite snabbare styrservo, servotronic (216). |
|
|
Tack för hjälpen BIRKA. :-)) He de // Bengan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.