AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
397

Nyare 535 i en -86:a ?

Kan man peta i en nyare 535i i en gammal -86:a eller är det problem?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag tror inte det är något större problem. Det ända jag tror du behöver göra förutom viss kablagemodifiering, är att flytta över slanganslutningen på toppens bakre gavel som matar värmepaketet, till den nya motorn som har ett täcklock där istället.
Är det samma typ av kam och vippor som dom gammla eller
är det bättre,man hör ofta att kammen går på dom gamla men inte på dom nya ,rätt eller fel ?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är samma typ av kam och vippor i m30 b34 som i m30 b35 dvs e23/24/28 och e32/34

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har en motor från en 735ia -88 i min 535i -86. Det har funkat fint om man kör med det gamla sprutet och de gamla givarkontakterna så att man kan köra med den gamla motorstyrningen. Det nya sprutet från den nya motorn saknar bl.a. kallstartsventil och gaspjällskontakten är av annan typ. Likadant är det med pulsgivare, oljenivågivaren, termokontakter etc. Men har du den gamla motorn är det ju bara att plocka mellan dem. Helst skulle jag vilja skaffa den nyare motorstyrningen men det verkade avancerat och jag pallade inte riskera att fastna i arbetet.

Jag har haft lite småryckningar vid låg belastning och lite lägre varvtal sedan mitt motorbyte tyvärr, har inte kunnat lokalisera orsaken dock. Det verkar finnas fler som har samma problem på forumet och det har knappast med motorbytet i sig att göra.

Min motor hade inte rätt motorfästen i blocket heller så jag fick ordna med en distansbricka för att det skulle funka.
Tack ! Det var det jag trodde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.