|
|
|
|---|---|
| Mina nuvarande däck är i dimensionen 225/55/16. Det verkar finnas fler däck om man tittar på 225/50/16 och 225/60/16 också. Om jag räknat rätt så ändras rullomkretsen med -3,4% resp +3,5% och vad jag förstår så är detta ett lagligt byte. Kan jag få några andra problem av detta byte?? | |
| Kanske skall tillägga att bilen är en E34 Touring.... | |
|
Hejsan! Du får ju ha en diff på +-5% så dina föreslagna dimensioner funkar alldeles utmärkt. Tror inte du kommer få några bekymmer med de nya dimensionen. Kan tipsa om en bra hemsida där man bara skriver in sina nuvarnade dimensioner samt de nya så säger den hur många procent och millimeter det skiljer. Så slipper man sitta och räkna själv=) Adressen är Länk Mvh David |
|
|
Eller klickar du här: Länk Vilken däckdimension har du "original", dvs vad står det i regbeviset? Man brukar säga att en förändring på 2% är fullt märkbar, så du bör hålla dig till originaldimensionen om du kan. (även om det är tillåtet att ändra +-5% då din bil inte är helbilsgodkänd!) har du kollat här? Länk Mvh |
|
| Tackar för hjälpen! Mycket bra länkar att veta! | |
|
Johan: Förresten, vad menar du med märkbar? Är det utseendet eller är det mer utväxlingen som påverkas - dvs att bilen varvar mer eller mindre? |
|
|
Både och! Men det som är "viktigast" är att hastghetsmätare, trippmätare mm visar annorlunda när du ändrar rullningsomkretsen. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.