AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
799

Fråga ang. DSC på 540 E39

Hur fungerar denna egentligen? Bromsade för 15 minuter mig förbi en måladpolisbil med skrikande däck, inte så smidigt kan tyckas men jag levde i missförståndet att dsc:n skulle hindra detta, tur i oturen var att jag precis lämnat accelartionsträckan på påfarten och där stod farbror blå i väggrenen, låg dock och testade "s" läget (igen! hehe, kan inte få nog, tokkul bil det här:) och när jag väl fick synd på bilen var det lite sent och på ren reflex stampades stenhårt på bromsen med förljden att jag med lysande bromsljus och lätt gnisslande däck visslar förbi polisen *harkel*. Verkar som dom hade något viktigt för sig eller så för jag fick en blink i nacken med allt ljus dom hade men dom följde inte efter mig, dubbel tur! Jag hade precis stannat vid macken (därför jag var av motorvägen och skulle köra på igen), testade max hastighet innan jag svängde av och noterade "en massa"km/h innan jag började närma mig bilar framför, jäkla tur att shell har 24/7 öppet!

Nåja, det blev mycket snack och lite hockey, är lite uppspelt av ovanstående anledning, frågan är då, hur fungerar dsc:n egentligen? Trodde att den skulle funka ungefär som abs vid inbromsning men det tycks inte vara fallet?

/Gillster -Nybliven 540 ägare :)

Ps. tog bort gamla inlägget då jag tycker mig varit för "tydlig" i hastighetsbeskrivningen vid farttest *harkel* Ds.
Menar du låsta hjul när du skriver "skrikande däck"?
Det är ju ABS:en som i första hand ser till reglerar bromstrycket vid tvärnitar. Eventuellt kan DSC göra inbromsningen stabilare genom att finjustera bromstrycket på varje hjul.
DSC (Dýnamic Stability Control) är ett system som skall ser till att bilen inte kommer i sladd i tex snabba kurvor.

Enligt mig låter de som du kan ha något fel på ABS systemet, ingen lampa som lyser?

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
njä, inte helt låsta nej. Det har du iof rätt i, dom var precis på gränsen, det tjöt friskt med det var ju inte brutalskrik. Men pedalen "skumpade" inte som den gjort på de bilar med abs jag kört innan. Om lampan lyste vet jag faktiskt inte, jag hade ögonen på annat :) Får ut och testa i morgon, en tokbroms och se vad som händer. Borde det inte komma en varning om abs lagt ägg förresten? Nåja, testar i morgon. Har lugnat ned mig något nu ;).
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Grattis till köpet. (Du fick den billigt, hoppas du inser det)

Jag bara undrar om dina frågor? Borde inte M-testet eller BMW förbesiktning ha upptäckt om det är ngt knas med DSC:n?
Ring annars och fråga där den har varit servad (Blombergs Bilservice i Lidingö ) om de har ngn historia om det.

"Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir." - Homer Simpson
Tjena Kävlingepågen. Tack för det, jag är mycket nöjd med bilen. Det är inte så att du är den andra budgivaren förresten? Dsc:n fungerar utmärkt, mest ovana från min egen sida som fått mig att undra, den fungera så pass bra att den ligger precis på gränsen till vad som är möjligt att bromsa och ett lätt däckgnissel uppstår då men däcken låses aldrig. Var ute och "provade" igår, den är helt omöjlig att få sladd på dessutom när man har dsc:n, fiffigt som bara den.

/gillster
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jorå! Det är jag.

Jag är väldigt förvånad att han ratade mitt slutbud med motiveringen "...känns inte rätt mot den andra budgivaren"!?
Det är inte varje dag som man råkar ut för sådant.
Jag fick köpa en annan istället (fast touring). Vi får väl träffas och cruisa (rejsa) lite.

"Snälla! Bromsa!"
Det var som faan, världen är liten :). Kul att du fick tag i en annan vagn i alla fall! Kan avslöja att jag fick problem med dsc:n idag igen, fick felmeddelande på hela modivippen och de lyste jäklar i hoppen :) Verkar ha glapp någonstans, ska in och köra en diagnos på bmw. Du kanske hade tur i alla fall ;). Sa han så till dig? Inte rätt mot andra budgivaren? Det var lustigt, vad gav du för slutbud förresten?
Vi får helt klart ta en repa, en polare i dösjebro har oxå en 540, sedan som denna.

Ha det gött i sommarvärmen!

/Gillster
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
195 k.

Och du 185 k enligt honom.

"Snälla! Bromsa!"
jajamensan, det är korrekt. Fan va konstigt? Han sa till mig att du inte ville gå över 180 k!?!? 195k hade jag inte bjudit över. Iof la du budet på onsdagen så var jag redan på väg till stockholm, kollade på bilen vid 11 snåret på onsdag förmiddag.

Lustig människa, för han kunde inte tacka nej till mitt bud trots att han påstod att du bokat både m-test och flygbiljett när jag bjöd över dig med 10 000:- spänn och ska man nu gå från det så bjöd du över mig med lika mycket sedan...
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Hur fungerar DSC:n på typ is? Man skulle test på någon sjö eller något som frusit. Jag menar om typ håller 100 km/h, drar handbromsen och lägger runt ratten. Skulle vara kul att veta hur effektiv den är vid ett sådant tillfället. Detta system har jag och kompisarna diskuterat i timmar, då ingen av oss kört bil med sådan lyx =).

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Gillster! löste det sig?

:)

"Snälla! Bromsa!"
Tjena, nej du, jag har inte hunnit pyssla mer med det här, har dock noterat att den gjort så 4 ggr till nu, får varningslampa på abs, (!) och den där dsc lampan med triangeln, stänger jag sedan bilen och låter den stå ett tag så funkar det igen sedan. Får ta en tur till Bmw och be dom kolla med diagnosverktyget. Har som sagt lite snålt med tid just nu, får ta det i mitten på juni ser det ut som.
max f
om inte jag har helt fel så är det abs systemet som gör rycken i pedalen medans den ger fullt bromstryck till oken för att sen släppa det igen ca 100/s, sen dcs:n ändrar bromsfördelningen så att du inte sladdar ur i kurvan vid hård inbromsning. tex släpper på höger sida vid en vänstersväng så bilen forfarande styr till vänster. annars så skulle ju bilen styra lätt åt vänster men bromsa lika mycket höger vänster och du hasar dig snett fram och ner i diket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.