AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
736

Är det risk att förlora kk i bil med k-förbud?

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Är lite nyfiken, om det är någon som vet om man kan bli av med körkortet om man kör en bil med körförbud? Har kvar ett halvår av prövotiden. Jag vet att det blir böter pa ca:600:- om man skulle åka dit. Känner till endel dumdristiga som har gjort detta utan att bli upptäckta.

Är det någon som har kört bil med körförbud?

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Om man inte har något annat i fatet så tar de inte kortet!
Jag körde med
1 körförbudsbelagt fordon
2 fordon ej i trafik

Fick inte ens böter........än. Det var i Augusti 2002
Brått kan ej styrkas. Blev mitt utfall. Fick svaret för två veckor sedan.

Jag rekomenderar inte att du prövar för att se vad som händer ( så som jag alltid gör) : /
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tänk på att med en bil belagd med körförbud får du köra till och från ASB, till och från verkstad och kortare turer i samband med reparation för verifiering. Detta gäller OM bilen är skattad och försäkrad.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Po
83
Pondus
525ia Touring -92
Varför utmana ödet? Det är väl bättre att besiktiga och få köra en månad lagligt!

Varför kör inte alla BMW?/ mvh Roger
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Köra en månad lagligt får man ju bara om fordonet går igenom utan anmärkning!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Annledningen till att jag frågar, är att jag har haft en sådan #¤%&? otur med besiktningen. Jag lyckas ej få igenom handbromsen enligt besiktingsmännens instrument. Jag har kollat handbromsen och vad felet kan vara, men lyckas ej hitta det, handbromsen funkar enligt mig jag kan parkera i backe mm men det är ju inte världens bästa. Det som retar en mässt är att det är just detta enkla fel som tickar pengar. De andra anmärkningarna som jag fick är åtgärdade och dessa var enligt mig allvarligare, bla så var spindellederna glappa nu är det bara handbromsen kvar!!!!

Världen är bra orättvis (i bland)

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kraven på parkeringsbromsen är inte så hårda egentligen. Kraven är att det ska finnas bromskraft på båda hjulen och att den sammanlagda bromskraften ska motsvara minst 16% av bilens totalvikt.

Jeppe

"Fr o m 1 maj upphör fordonskungörelsen och ersätts med en ny Fordonslag. En del förändringar kommer att inträffa. Denna vecka vill trafikenheten göra alla uppmärksamma på att vid automatiskt körförbud, får fordonet endast användas för färd kortaste lämpliga väg till verkstad för reparation och till besiktningsorgan för besiktning.

Vid körförbud som beror på brister på fordonet, får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från plats där reparation utförts till besiktningsorgan.

OBS! Provkörning i samband med reparation är inte längre en tillåten färd."

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Jesperado
hur får jag reda på det? Bilen jag har är en
Alfa Romeo 164Ts-89 den väger 1360kg. Det svar jag har fått är första besiktningen, parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig, jag och farsan kollade handbromsen på vänster sida där vi visste att den var dålig, men allt rörde sig fint trodde vi! med handbromsens hjälp så går det att låsa det högra bakhjulet, vilket borde indikera att handbromsen funkar på den sidan, men ej på den vänstra, Besiktningen ägde rum på Vinsta stationen 2003-03-31.
Nu när vi trodde att handbromsen skulle gå igenom så besiktigade jag bilen igen 2003-04-25 på Rissne/solna stationen. Det svar jag fick nu var samma men att nu var vänster sidan helt ur funktion enligt besiktningsmannen! Hur vet jag att handbromsen tar 16% av bilens vikt när jag bara får detta till svar?
Farsan jobbar också på bilprovningen, han hade också för sig att kraven på handbromsen var låg. Han är lika villrådig som jag att bilen ej passerade igenom! Skall jag ringa till platschefen eller liknande, och be att få reda på hur handbromsen ligger til i %.

Snälla Jesperado, har du lust att försöka bringa klarhet i denna frågan. Jag vore dig väldigt tacksam.

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vilken anmärkning har du fått, står det "parkeringsbroms, bromsverkan otillräcklig", eller "parkeringsbroms, x sida ur funktion"?
Är en sida ur funktion spelar det ingen roll hur bra den andra sidan tar, grundkravet är som sagt att det ska finnas bromsverkan på båda hjulen. Finns bromsverkan på båda hjulen och det finns tveksamhet om den totala bromskraften matas värdena från parkeringsbromsen in i handdatorn, handdatorn jämför då bromsverkan med bilens totalvikt och genererar automatiskt en anmärkning om bromsverkan är lägre än 16% av bilens totalvikt.
Enda sättet att vara 100% säker på bromsverkan är att prova i en rullbromsprovare...

Vad jobbar din farsa med?

Jeppe

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Det står parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig+vänster sida ur funktion.
Han är jurist på hk i Vinsta

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Två separata anmärkningar alltså? Har du fått en anmärkning på parkeringsbromsen och den bristen inte är åtgärdad eller en ny brist i form av ett följdfel uppstått ska den gamla bristen stå kvar, och kompletteras med den nya, även om den första bristen är åtgärdad. I detta fallet står alltså "parkeringsbroms, bromsverkan otillräcklig" kvar och kompletteras med "parkeringsbroms, vänster sida ur funktion", detta är i sin ordning.
Jag har inga fler tips än att se till att du har ordentlig bromsverkan på båda hjulen sen besikta igen...

Jeppe

Visa användare
26
krejsy
318iS Coupe -93
Jag hade körförbud på min gamla Ford förra året.
Hade fått ombesiktning men inte hunnit ställa i ordning det som felades. Visste att tiden började närma sig för körförbud..
Så en dag på väg till jobbet så får jag en polisbil bakom mig.. Jag blir stoppad och dom påpekar för mig att det är körförbud på bilen. Jag säger som det är att jag trodde det var nästa månad ..Men jag orkar inte dividera nånting vidare med dom så jag tar boten som dom ger mig. Den var på 500:- om jag inte minns fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.