|
|
|
|---|---|
|
Har blivit lite sugen att byta min e32 mot en e34 M5:a Vad ska titta extra noga på en sådan bil? När kom 3,8 L motorn? Vilken motor ska jag ev. satsa på? Service kostnader,som tex: bromsar/skivor,koppling m.m? Finns det någon "svagpunkt" på dom bilarna? Tacksam för alla svar! | |
|
3.8 L motorn kom 1992. Själv har jag en 90'a och jag tycker att det är en kanon bil. Men kolla upp vad försäkringen kommer att kosta bara, har hört att de flesta försäkringsbolag kommer att dubbla priset på sina M-bils försäkringar. Mikael Melander Länk |
|
|
Melander-har du en 3,6 i din bil?? Vad har du för försäkringsklass på din bil? jag ska kolla upp vad det kostar...måste bara hitta en bil först..... Ska åka & provköra en bil här i närheten men den bilen blir det inte,vill ha skinn sportstolar vilket den här bilen saknar..... |
|
|
Varför provköra en bil som du vet att du inte tänk köpa? Mvh Patrik |
|
|
Skall länsförsäkringar höja med 100% så kostar min 3.8L 44400kr helår och helfösäkring. He de // Bengan Länk |
|
| kan ju låta konstigt att prova en bil jag ej är intreserad av men har aldrig kört en M5:a tidigare & den bilen finns i min närhet så varför inte??..då vet jag ju hur en sådan bil går.....går den som jag förväntar mej,kan man ju kika vidare,eller hur?? | |
|
Ok, men om det är en stackars privatperson som ska behöva låna ut bilen tycker jag ändå det är onödigt, men det kanske är en firma? Menar alltså bara att jag tycker inte att man ska åka och provköra bilar som privatpersoner försöker sälja om man ändå inte tänkt köpa den. Mvh Patrik |
|
|
kolla begagnat-köpguiden i tidningen 'Automobile' Nr 3/2003 - tänk på, i regel få man vad man betalar för, det kan bli mycket (!) dyrt att 'fixa' saker på en M5:a som inte fungerar förutom det som är lika med alla andra E34 5:or - |
|
| Kolla köpguiden i Teknikens Värld Nr 8 2003. Där står lite om M5 E34 (+ M3 E36, M3 E46 & M5 E39) | |
|
Sandgren-nej,det är ingen stackars privatperson...bilen finns på en firma & där är det väl fritt fram & provköra eller?? Skulle inte provköra hos någon privatperson om jag ej vore intreserad. |
|
|
Tänk på att självrisken är 9000kr på provkörning av en firma bil. Om du krockar eller kör av vägen. Ville bara varna dig. He de // Bengan Länk |
|
|
Tackar för varningen men (!),varför gör alla SÅ stor sak av att provköra innan ev. bilköp??? Provköra för mej betyder INTE att jag ska kolla hur fort en m5 går....det är mest vridet jag är inne på & har provkört bilar innan. |
|
|
Klart man gasar lite med en sådan bil vid provkörning,vem skulle inte göra det. Kompisen provkörde en Ny M5 för 2år sedan....han pressade bilen som fan vet jag..men den killen är lite tikoig oxå. :-))) Ville bara var snäll och berätta om självrisken för dig,för den vissta du inte eller hur.. He de // Bengan Länk |
|
|
Infinity_74: Ingen fara, fattade bara lite fel ifrån början. Ok? Mvh Patrik |
|
|
Hejsan. Tipsen jag fick när jag var sugen på en sån var. Kolla noga efter oljeläck, testa kompet innan du köper. Och ryck och slit mycket noga. Samt lysna noga efter missljud. Samt undersök om gummibälgarna är skadade. Det var nog det enda svaren jag fick när jag undrade. Hoppas att du hittar ett fint ex, annars kan det bli en dyr affär. MVH Morgan. Länk |
|
| Kolla efter läckage från oljetrågspackningen(vanligt),läckage från v-låda/diff.Låta bilen gå LÄNGE på tomgång o kolla så tempen inte stiger!!!Kolla efter ROST längs dörrarnas underkanter,bakluckan samt framskärmarnas nedre kanter.Provkör bilen ordentligt,kolla så den går till minst 260-265 mätarfart(ja vet att de e olgaligt men klarar den inte den farten e de nåt som e galet)!!!Räkna med att koplingen kommer behöva bytas,om detta inte e gjort nyligen!!Stå på tomgång,tryck ner kopplingspedalen helt o försök o avgöra om det blev mindre "oljud",om så e fallet tyder de på sliten låda.Köp bilen endast om den känns rätt från början,första intrycket/känslan av bilen e oftast korrekt...Blev själv varnad av många att köpa M5 men bara man kollar upp den noga så e de ingen större fara,i mitt fall köpte ja en bil som gått nästan 21000mil med full servicebok o bytad koppling mm...Kanske hade ja tur oxå...Häng inte upp dig på milen,skicket avgör!!Lycka till! | |
|
Kanske lönar sig och M-testa bilen eller be någon som har/äger en M5:a hänga med... Jag gjorde samma sak som dig.. "ska bara prova den" och det slutade med en M5:a på gårn :) /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Tycker nästan M-test verkar överreklamerat. En kompis testade en Golf G60 innan han sålde den och de fann inga fel på den trots att tex kompressorn var slut. Mvh Patrik |
|
|
Ja,M-test får det nog bli när det blir dax..... BMW735IA-ja,många säger att man kan "fastna" i en M5 efter en provkörning....hm,undra varför? Hur mkt kan ett kopplingsbyte gå till hos bmw-verkstad??...verkar som kopplingen är en liten svagpunkt,när man läser ovanstående svar.? |
|
|
ca 7000 :- kostar det med material och jobb.. Köp kopplingen hos BMW (3000:- )och ge någon kunnig verkstadskille få en slant svart för jobbet... /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.