|
|
|
|---|---|
|
Köpte till min gamla E36:a Savadäck innan jag sålde den. Jag fick för mig att det var både ett billigt och schysst däckval. Nu är det dags att köpa nya däck till min nya bil och klurar lite på om det kanske är dumt att köpa dess OEM på Goodyear som jag tror att det var. Det är ju billigt och grepp o ljud mässigt har dom inte gett mig några obehagliga överraskningar. Kanske hade jag tur med mina förra ?? VAD TROR NI? Jag vet inte om det är någon annan som har erfarenheter av dessa däck. PS. Jag är totalt däck okunnig kan ju tilläggas iof. DS. KJ | |
| Jag stod och valde mellan sava och GY NCT5 till systerysters bil i fredags då de gamla michelinarna bara har 2.5mm kvar. Mycket dividerande fram och tillbaka blev det. Gummihandlaren sade att de är fullgoda men låter lite mer samt man får ut lite färre mil. Var inte långt ifrån att köpa sava när någon röst sade till mig att varför snåla på däck som är säkerhet? I slutändan blev 4st GY knappt 1kkr dyrare så jag gick på devisen man får vad man betalar för. Dvs inga sava men GY blir det på Asksysters bil. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Undrar just vem Asken trätte däck med :)) Jag vet. Sava är inga dåliga bruksdäck, böt till Sava Exacta från Nokia -93. Blev väldigt positivt överaskad ett betydligt trevligare däck än Nokia. Sava hade då fått väldigt bra testresultat straxt under motsvarande Michelin, enda tveksamheten var slitstyrkan. De höll i ca 4000 mil med var då något snedslitna och hade 2,5 mm kvar.(Pirelli P6000 som är ett betydligt dyrare däck håller inte längre.) Sava är ett slovenisk märke som sålts i Sverige i 20 år även hyfsade vinterdäck som jag kört på också. Hade det varit skräp så hade knappast svenska gummihandlare återupptagit importen efter kriget. Då jag inte kunde köpa nya pga detta .Men när det gäller bruksdäck så duger dom långt. Ett bättre val än alla asiatiska konstiga uddamärken.Rullar garanterat mängder av bilar med Sava däck under mycket sämre förhållanden än de svenska. Det mest prisvärda däcksmärket är nog dock Uniroyal. När det gäller rena bruksdäck så är det inte alltid det billigaste som är sämst, dvs den hypotesen att du får vad du betalar stämmer nog inte riktigt som det oftast är på prestandadäck. Stog och tittade på nya Startrailer hästkärror häromdan där satt det däcksmärken med namn som jag aldrig hört talas om från ungern,korea, och asiatiska länder som jag inte kan stava till. Undrar om Asken skull tordas dra en sådan efter X5an med de däcken på :DDDD ///MVH Hasso Länk |
|
SAVA ger vibbar av gamla fina urdubbade vinterdäck på en mattsvart V4 med eldflames som ägdes i tonåren av grabbgänget... Däckens bästa feature var alltid däckskrik; oavsett fart eller rattutslag helcoolt tyckte man då sen var ju den grova dimensionen 155-15 och det faktum att dom var gjorda i Tjeckoslovakien som det hette då, blev liksom lite anti coolt a la Vaz Man får väl hoppas att SAVA liksom Skoda har ryckt upp sig... visste inte att dom levde än... |
|
|
Gamla slovenska Sava ägs numer av Good Year och därför kan de vara gjorda i någon av Good Years fabriker runt om i världen. I nummer 8 av Teknikens värld fick Sava inte så där lysande testresultat. Bättre (riktigt bra faktiskt, bara snäppet sämre än Pirelli P6, som var tvåa i testet!) och dessutom billigare var Barum som är ett gammalt Tjeckiskt däckmärke som numer ägs av Continental. (Barumdäcket i testet var tillverkat i Frankrike och Sava-däcket var tillverkat i Slovenien) De flesta olika däckmärken ägs av ett fåtal stora däcktillverkare. Good Year, Bridgestone, Continental, Michelin är de helt dominerande på marknaden, därutöver finns det mindre tillverkare som också äger flera olika däckmärken, t ex Pirelli... Bara för ett däckmärke "kommer från" ett speciellt land, är det inget som säger att ett däck av ett specifikt märke inte är tillverkat i ett helt annat land! Mvh |
|
|
Var själv på väg att inhandla ett par nya "prima" goodyear däck i förra veckan, så såg jag att de var märkta med Sava och fick plötsligt kalla kårar. Har tidigare blivit "påtvingad" Sava på en tjänstebil där man inte fick välja däck själv. Aldrig varit med om sämre.....någonsin....regumerat var myket bättre De gamla östbilarna är säker en perfekt kombination med Savadäck, ingen motoreffekt, ingen högfart, inga bromsar varför då kasta utt pengar på väggrepp.... Men som sagt kommunistgummit kanske har ryckt upp sig...eller.. |
|
|
Gasar-Magnus, jag delar dina Sava-V4 minnen. Men i mitt fall satt de på en polares postlådegula V4. Med de däcken gick det t.om. att göra däckskrik nere på på stranden. =) Har för mig att jag läst ett däcktest där Sava fick betyget, så här dålig däck borde inte få tillverkas, men det är några år sedan. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Barum är i grunden ett tjekiskt däcksmärke som numera ägs av Conti.Mest kända i Sverige för speedwaydäck tror jag. Hade Barum för 10 årsedan och det var ingen höjdare bullriga hårda och outslitliga efter 6000 mil så var det 50% av däcket kvar. Där var Sava vid överlägsen. Att Sava inte var värst på en Saab V4 kan jag tänka mig, men det var nog innan GY tog över tillverkningen. De Fd jugoslaviska Sava excta som jag köpte nya -93 var mycket bra bruksdäck till ett angenämt pris. Men var då utvecklad av GY. ///MVH Hasso Länk |
|
Har kört en säsong på Sava Intensa och det har inte varit några som helst problem för mig. Vad det gäller vägljudet så är det inte däcken som är största boven i en E30 utan det är väl motorljudet som är påfallande högt. Tycker det är bra grepp fastän det är blött på vägen. Nu har jag ju inte den motorstarkaste bilen men som bruksdäck till rimligt pris kan det vara ett alternativ. Sen kan det ju vara så att livslängden inte är lika lång som för "större" märken men i gengäld så kan man ju köpa nya däck oftare för samma pengar. |
|
|
Jag har Sava bak på min nuvarande 535a och jag är postivt överrskad av både grepp och ljud. Ganska tysta och bra grepp både i vått och torrt. Har bara kört 100 mil på dem än så länge, men jag tycker de verkar bra. Vet inget om slitstyrka ännu pga endast 100 mil... /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
mackan325 |
Intressant att P6 nämns som referens, jag fick P6'or runtom i 195/60/15 på min fabriksnya Peugeot 206. Minst sagt inte nöjd, slets fort och riktigt högljudda. Eftersom ljudnivån var en av anledningarna till att bilen avyttrades till förmån för en E34 som A till B bil så kanske jag borde vara tacksam ändå.... På E34'an har jag Nokian NCT2(? de med GY F1 mönster) som jag är nöjd med går tyst och bra och har fortfarande bra mönsterdjup efter 3000 mil (har nog inte slitits mer än 1-2mm vad jag kan se). |
P6000 är dålig referens, där dyra däck är "sopor" om du förstår vad jag menar. BMW fick byta ut P6000 på min bil när jag köpte den. Hade testat en E39 innan med annat däcksmärke.Den gick tyst. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej. Har nyligen köpt Pirelli Pzero Nero runt om. Skall enligt säljaren vara betydligt bättre än P6000. Är nöjd men som sagt, nyss bytt. /Gunnar /Länk |
|
ant |
Jag har den erfarenheten av att Pirelli P6000 slits fort och låter en hel del. Min far har det på sin Volvo S70 -00. Han har åkt cirkus 3500 mil med dom däcken och det är dags att byta. På hans förra Volvo 850 -94 satt det Michelin däck av modell som jag inte kommer ihåg. Iaf åkte han strax över 7500 mil med dom däcken. Dom var väldigt dåliga i slutet, men han resonerade så att det skulle bli billigare att köpa ny bil än att köpa nya däck. ========== Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.