AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
521

Plocka bort främre sidorutorna

Problem..
Behöver få bort främre sidorutorna inför besiktningen. Har tagit bort dörrsidan och gummimattan som sitter fastkletad innanför.
Men hur lossar jag rutan? Om man tittar på passagerardörren så verkar vänstersidans infästning av rutan väldigt svår att komma åt. Högersidan går lättare att komma åt, bara man vet vad som ska lossas?
Alla tips välkomna!
(har sökt som en galning men hittar inget om just det här)
tjenna..den sitter med 2 skruv..får hissa ner rutan lite o ta bort glid bannan.,sen e det lätt som en plätt...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Exakt. 2 "clips" som man skjuter av glidbanan.

Men först så drar du loss "bitarna" som sitter i tryckta i "clipsen".

Väldigt enkelt. Kör bara ner rutan en bit så du hittar till största hålet i dörren så är det lättare att komma åt.

/Edvard
BMW CS # 4503
Detta verkar ju inte såå svårt, men..
Vilka 2 skruvar menar ni? I bakre hörnet sitter väl rutan med 2 skruvar som är skruvade i ett kopparfärgat vinkeljärn. Skruvskallarna sitter inåt dörren så man måste ta bort den yttre dörrlisten? Är det endast dom skruvarna som måste bort? För sedan är det väl ytterligare 1 skruv precis brevid..
Är det inga skruvar i främre delen som måste bort?

Bitarna som sitter i clipsen? Kan man få lite mer detaljerad beskrivning? :)

Glömde säga att bilen är en E36 Coupé men det förstod ni kanske.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare igen.

Vet att min beskrivning låter konstig, men det är inte så lätt när man inte vet vad dessa grejjer kallas. =)

Du tar bort "låsningen" från clipsen genom att skjuta dem åt sidan med en lite skruvmejsel. En på varje sida, dvs 2 st. När du gjort detta så drar du bara ut "skruvarna" mot dig, som är dittryckta (det du kallar kopparfärgat vinkeljärn), dvs ej skruvade.

/Edvard
BMW CS # 4503
ja du har rätt..dom sitter med 2 st järn clipps som håller fast rutan på mitten undefär..kanske är 20-30 cm imellan dom på mitten..........bara peta bort dom.....sen trycker du igenom pinnanrna som clipsen sitter på o sen lyfter du ut rutan snett.
Nu förstår jag vad ni menar med dom 2 clipsen. Det är där dom 2 armarna sitter fast i rutfästet. Det är jag med på, dom måste bort. Men det sitter en "klump" till brevid. Lyckas inte få upp rutan utan att skruva bort den. Tar lixom stopp uppe vid karmen, även om man tar upp rutan snett. Sedan var vi även tvungna att ta bort dörrlisten för att skruva bort dom 2 skruvarna på "vinkeljärnet" från utsidan. Glidbanan som sitter vertikalt skruvades bort oxå.. Rutorna är borta nu + halva dörren.. :)
Förstår precis hur ni menar att det ska gå till i teorin, fattar bara inte hur ni lyckas genomföra det i praktiken..hehe.

Tackar för hjälpen, förhoppningsvis lyckas man ta bort rutorna på erat sätt nästa gång!
Jag spinner vidare i den här tråden. Rutan är på plats igen men då visar sig ett nytt problem. När man hissar upp rutan går den inte in i listen upptill som den ska, utan slår i kanten. Om man trycker in bakre hörnet på rutan samtsidigt som man kör upp rutan går den in i listen som den ska. Rutan löper som den bör i spåret framtill. Någon som kan tipsa om vad som gått fel och hur man justerar det?
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Slänger in en fråga här.

Rutan ska den vara helt ren. dvs ska metall glidbana längst ner bort den med 2 röda plastklips på varje sida? Kan någon vara jätet snäll att förklara lite närmare!

Mvh Jon
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Kom på hur man skulle göra nu. tittar man noga nog så finner man svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.