AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

Bilen känns vinglig, åtminstone vä y styrled glapp! Andra fel?

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Bilen känns instabil i synnerhet på mindre vägar som förstås har viss spårbildning. Har 225/60-15 Pirelli P600 (från ca 97) som har ca 2-3 mm fram och ca 4-5 bak, dvs aktuellt att byta framdäck omgående! Tänkte byta till Nokian NRVi, som har goda testresultat enligt ViBilägares senaste sommardäckstest.

Så till instabiliteten.
Som sagt, vä y styrled är rejält glapp! Vad kostar en sådan hos BMW? Kostar 79,- på Biltema! Kostar omkring 22€ i nätbutiker i Tyskland. Någon som har hittat någon fördelaktig och bra internetbutik i Tyskland och som säljer t ex till Sverige?

Kan det finnas skäl att kontrollera annat innan man börjar inhandla delar?
Skall man beställa delar från Tyskland, behöver man beställa allt på en gång, inklusive olje- och luftfilter, osv.

Det kommer ju ett synnerligen hörbart klonkande från framvagnen när man kör sakta (t ex i ettan) på t ex gropig grusväg. Tyckte att klonkandet kom från höger-fram förra året!

Läste om silentblocken på annat ställe här i forumet!
Som sagt, är det någon som bytt delar i framvagnen, och vad har dessa delar kostat?
Tacksam för lite tips!

Leif L
MB220
Jag har helt tappat förtroendet för BMW som skulle vara en "hög kvalitetsbil" Fram och bakvagnarna är ju totalt katastrofala vilken annan bil måste man göra några stora ingrepp på vid ca 15000 mil nu har jag kommit upp i 24000 och det är dags igen bilen är som en kåt orm på vägen
trodde inta BMW tillverkade midjestyrda bilar men så är fallet
Hoppas dom har lärt sig konstruera bättre chassin på dom nyare vagnarna. Jag åker E34 -95 hur är dom nyare? eller kanske bäst byta till MB som i alla fall går det dubbla utan några som helst problem med hjulupphängningar.
la
9
lars l
520iT -92
Jag håller med! På min 520 -92 är bakbussningarna slut, fram klonkar det, det är glapp i styrningen, motorn läcker olja ner på koppningen som rycker när man använder den, stötdämparna är slut m.m.
Känner mig lite lurad, men får skylla mig själv som inte kollade bilen bättre före köp.
Jag har redan bytt bromsar, däck, batteri för 8500kr. så det känns inte så kul att behöva lägga ner yttligare 15000kr på den.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Byte av däck, batteri, och bromsbelägg får man acceptera. Ju tyngre bil desto hårdare slitage på däck och bromsar, och tyvärr på hjulupphängningar också.
Men glapp i styrleder, länkarmar, osv verkar vara en BMW-specialitet. Det kan dock ha blivit bättre under de 3-4 senaste åren.
Reparerar man sin bil bör man köra så länge som möjligt med den EFTER reparationen.

Leif L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.