AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.848

Varför övertryck i kylsystemet?

Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Häromdan när jag hade kört genom Köpenhamn i rusningstrafik och stängde av bilen kom det vatten genom övertrycksventilen i locket till expansionskärlet. Jag hade då kört först 6 mil motorväg och sedan 1 mil med köer och rödljus. Temperaturnålen har inte gått över normalnivån. Det såg mycket ut när det sprutade men jag tror inte att det kan ha varit mer än 0,5-1 liter. Någon som vet vad detta beror på? Jag bytade termostat för ca 3 mån sedan och har inte fått detta riktigt tätt utan där läcker en aning kylvätska men det är ytterst lite, kan det vara så att den tar in luft där? Tacksam för svar.

MVH Thomas
Ja
5
Janne F.
BMW 520i -89
Hej Thomas!
Antagligen så har topplockspackningen gått, du har nog läckage mellan en kylkanal och en cylinder så att kolven trycker in luft i kylsystemet. Så var det för mig, det bubblade våldsamt i kylsystemet, och det visade sig att topplockspackningen hade gått. Kolla även oljan så att inte den är grå, för då har du fått in vatten i oljan och då ska du inte köra bilen förrän det är åtgärdat. Det är noga med BMW-bilar att kolla kylvätskenivån regelbundet, min läcker också vid termostathuset så jag får fylla på emellanåt. Lycka till.

Man kan också ha kul med en 520
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får alltid ett eftertryck när du stänger av en varm motor, har du sedan hällt i för myket kylvätska så trycks överflödig vätska ut.
Det kan vara mera eller mindre beroende på om termostaten är öppen eller stängd nä du stänger av bilen., samt om du har luft i systemet pga det är otät och inte blivit riktigt luftat.

///MVH Hasso
Länk

Ja
5
Janne F.
BMW 520i -89
Vätskan borde ha trängt ut även under körningens gång, inte bara när motorn är avstängd. Så överflödig vätska borde väl ha trängt ut då. Eller har jag fel?
När det gäller luft i systemet;min bil är väldigt känslig om jag inte har luftat ordentligt, temperaturen går upp direkt.

Man kan också ha kul med en 520
Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Toppen eller packningen är inte kass, det är jag säker på. Det lilla vatten som försvinner började direkt efter att jag bytat termostaten, och oljan varken ser konstig ut eller smakar sött. Systemet var ordentligt luftat, frågan är om det kan komma in så mycket luft genom den lilla läckan vid termostathuset så att det kan förorsaka övertryck?

MVH Thomas
Det är inte fel på övertrycksventilen i locket på exp. kärlet? (veck eller skada på gummit)
Om du har lite läckage vid termostathuset så borde det ju snarare tränga ut lite vätska där, inte ta in luft eftersom det är övertryck på kylvätskan så fort den blir varm. När motorn svalnar så kan man tänka sig att det går in lite luft, sen kan det kanske bildas nån luftficka osv. E39 är kinkiga med detta, jag skulle fixa läckan snarast för att inte riskera hotspot osv på nåt känsligt ställe i toppen osv.

FP
Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Jag får nog göra det, det är ju bara så jävla trångt där, haha

Mvh Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska alltid byta termostathus när du byter termostat.
nästa alla slår sig och läcker vid termostatbyte.
se mektips.
Länk

///MVH Hasso
Länk

Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Tack för tipset, jag skall göra det.

MVH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.