|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, Har tidigare alltid haft inne bilen på Rigo i Halmstad. Men nu har man flyttat på sig lite norrut. Så snart är det dags för lite fix. Är det någon som har erfareheter från BMW i Örebro? Ger dem ngn rabatt om man är med i BMWCS? Hoppas på svar *BAWORAK* | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Max 5% snålvargarna. mera emot än för BMW Örebro. Men det finns två mycket bra alternativ till BMW Det ena är Bil&El och det andra är Dougals bilservice.Bäda med mycket kunnande och erfarenhet av BMW. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso, Fick ett pris på oljeservice samt byte av bromspaket på båda sidor fram för 5000:- Dyrt eller? Billigare hos de andra? *BAWORAK* |
|
|
Vad menar du när du säger "bromspaket"? A: Bromsbelägg inklusive slitagevarnare och monteringsats B: A + bromsskivor C: A+ B + bromsok? Om det är alternativ A som gäller, så är det närapå hutlöst dyrt! Om det är B så är det väl försvarbart. Om det är C så ska jag åka ner och få bytt på samtliga mina bilar direkt! :) Jag är själv Örebroare, och är precis som Hasso, övervägande negativ till BMW Örebro. Inget snack om att de inte gör jobbet, men pris och bemötande kunde vara betydligt bättre. Särskilt för oss som kör lite äldre BMW. Jag tycker du ska ringa och höra med Douglas (019-232575). Han är en lurig gubbe, men jag gillar honom skarpt. :) Självkostnaden för jobbet är ca. 1100:- i delar, samt 500:- i helsyntetolja av bra kvalitet. |
|
|
När jag tänker efter, så är alternativ B knappast försvarbart heller... ett par originalskivor kostar trots allt inte mer än 500:- stycket. När man ändå har nere oken, så är det ju ett mindre problem att byta skivorna också. Alternativ C är ju ganska mycket mer jobb och stök, så det tycker jag vore ok för 5000:- |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Timdebiteringen är istort sett dubbelt upp på BMW minst 750+ moms mot de andra.Och jobbet blir inte bättre utfört för det. Bil&El 432 +moms.(där lämnar BMW sina bilar när de går bet :))) framförallt när det är AC BMW är inte ackrideterade för AC.De har ett bra samarbeta med BMW vid lite kostsammare reperationer som motorrenoveringar där BMW inte har maskiner och kunnandet samt att det blir billigare för kunden. Douglas tog 1800 kr i arbetskostnad för ett kopplingsbyte på en E36 325tds vilket ses som humant.(En jobbarkompis uppgifter) Han har tidigare varit verkare på en BMW återförsäljare i Storå sägs det. (Hugo Ericssons bil) och anses också vara mycket duktig. ///MVH Hasso Länk |
|
Angående Douglas, så stämmer det bra. Han är dessutom en av Sveriges grymmaste automatlådegubbar. Jag fick kontakt med honom när jag bodde i Stockholm och snackade med en BMW mek som berättade att de haft en totalt ofixbar V12:a som de skickat till en "knepig typ" i Örebro. De hade själva (Solna) lagt ner flera veckors felsökning på motorn, som bara hade gått några tusen mil. Motorn kom tillbaka och fungerade perfekt! När de frågade vad som var fel, så hade Douglas sagt något i stil med "ni nyutbildade mekar kan bara data, till annat är ni odugliga". That's my kind of mekaniker! :) Observera at tdetta är vad jag har hört andra säga, Douglas har inte själv sagt det till mig och han är i mina ögon definitivt INTE någon "knepig gubbe", utan en kanontrevlig kille! |
|
|
Har också erfarenhet av att BMW Örebro är rätt dyra. Bytte en liten värmesköld vid avgassystemet på Compacten i höstas, det gick på 1500 trots att arbetet inte tog mycket mer än en kvart. Bodde förövrigt på Sturegatan, precis mittemot quixotic2's datafirma...så jag vet vart du håller till ;) /Kristian |
|
|
Bwahahahaha... det var det jag misstänkte, därför flyttade jag datafirman snabbt som blixten... när du kom mig på spåren! :) :) Nerå, men vi har hursomhelst flyttat nu. Brukade du parkera din bil utanför kontoret, såg jag den kanske någon gång? Jag kan inte minnas någon Z3:a (eller Compact) men vare sig min syn eller mitt minne är vad det borde vara (säg inget till VV). Nu säger min flickvän att hon har sett en blå Coupé nere vid kontoret, är det kanske den?? Jag som alltid brukar stå och dregla över alal BMW jag hittar... hur kan jag ha missat den?? |
|
diamantsvart_bmw |
Kan tipsa om JA`S Bilservice på ribbingsgatan på norr duktig lirare, har lämnat hos honom i 14 år, ska dit på tisdag för servic och oljebyte i växellåda Länk vill byta den mot en 325 eller 320 E36 |
|
Jag tackar för svaren. Det är alternativ B som gäller *BAWORAK* |
|
skivor+belägg(Jurid187)+slitagevarnare kostar ca 2000 (hos BMW) och tar max 1,5 tim att byta vilket 800 spänn i arbetskostnad på allbilsverkstad.=2800 .Olja. 6,5 liter á 120 Mobil 1=975 ink moms alternativ delsynet 6,5X70=569ink moms 30 minuter =270 kr +filter 100 spänn = ca 4000. Arbetskostnaden BMW ca 750 X 2 + moms=1875. vilket blir runt totalt 5000 kr beroende vilken olja dom häller i.??? ///MVH Hasso Länk |
| Hade inte Z3 där, bara Compisen...den stod parkerad på uppfarten så den såg du nog inte heller. Däremot såg jag din 745 ett par gånger, silverfärgad? Jag kanske har sett dig också för den delen, det stod rätt ofta en långhårig kille och rökte utanför kontoret...är det du? Jag traskade förbi er typ varenda dag när jag handlat käk på oskarstorget eller vad det heter =) | |
|
5000:- är med andra ord inte helt orimligt, de ska ju ha betalt för arbetet också. Men det går som sagt att komma undan billigare. Den långhåriga killen var Pontus, han rökte en del... en HEL DEL! :) Jag hade nog både den silverfärgade 745:an (opalgrönmetallic) och någon annan silverfärgad bil till jobbet, så det var säkert den du såg. Men den en såld nu... :( Den var verkligen fin! |
|
|
Fick just pris från Carlsson Bil respektive Douglas på byte av kamrem och bakfjädrar på min E34. En prisskillnad på nästan 4000:- till Douglas fördel (Carlsson 8002:- och Douglas 4300:-). Udo Dirkelsniff |
|
|
Materialet ingår men bakstötdämpare är det, inte fjädrar. Udo Dirkelsniff Udo Dirkelsniff |
|
|
Notan slutade på nära 5300:- på grund av att det tillkom ett par löprullar och stötdämparna var något dyrare än beräknat. Jag svalde motiveringen och betalade. Det blev ju ändå nära 3000:- billigare än på BMW (och det är ju möjligt att det blivit några tillägg där också) Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.