|
|
|
|---|---|
|
Har nu fått tips från flera andra som åker M5 E39 på bana att man ska hälla i servo olja som har en högre kokpunkt än original (precis som man åker med racingbromsvätska för att den har högre kokpunkt). Någon som vet vilken servo olja som är bäst, vart man köper den och om det ev skulle vara några problem att använda den iställer för original? Qvarnis | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vilken olja har du originall Pentosin CHF 11S ?eller vad står det på burken. ///MVH Hasso Länk |
|
Inte en aning. Qvarnis |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var nog lite otydlig:) Kolla skylten på servoburken i bilen den var den jag menade ::) Det kan vara lite olika ibland vissa bilar har ATF och vissa Pentosin CHF 11 S. Det beroende i vilket land som bilen ska levereras till.(klimatskillnader.) På det burkar med servoolja som jag har stående i garaget med Pentosin CHF som jag har i min bil så ska den ha ett arbetsområde på -40 till +130 och det bör väl räcka till i de flesta lägen. Kolla i servoburken hur din olja ser ut är den grumlig ser allmänt ofräsch ut så får du nog spola systemet och tillföra ny olja. Man ska inte blanda ATF och Pentosin. Men det går att byta ut dom , men man måste då se till att systemet är nogrant rengjort. Sedan kan det ju även vara så att servopumpen håller på att ge sig är väl inte helt ovanligt. Nån jag varit i kontakt med böt olja och spolade sitt system efter att servoverkan varit instabil och oljan varit grumlig, den bilen hade ATF olja original i systemet 528/96 import och den funkade helt normal efter oljebytet. ///MVH Hasso Länk |
Tillägg.528 och V8 modellerna har olika servosystem är väl bäst att påtala innan nån annan gör detta:)) Men bekymret kan ju vara likartart för det om det är oljan som är är bekymmret. ///MVH Hasso Länk |
|
I min m5a ska det vara ATF olja i servosystemet. Vanlig automatväxellådsolja. Men jag hade lite bekymmer på ringen då servooljan blev lite väl varm. Ska nog byta till nån annan som tål mer värme. Mvh Ander M-POWER!!!!!!!!! Länk NYA BILDER!! |
|
|
Fick tips av två av varandra oberoende personer idag varav den ena haft samma problem på sin rallysubaru. Det finns en olja från Red Line Oil som tål höga temperaturer. Nu vet ni det oxå. Qvarnis |
|
Länk Specar finns här. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Har du elr någon annan koll på om det är stabilt att hälla det här i Beemern??? Qvarnis POWER STEERING FLUID Red Line® Power Steering Fluid provides much improved wear protection and resists thermal breakdown. Provides continued high pump output at high temperatures and resists evaporation and foaming at high temperatures. Suitable in most power steering units. |
|
|
Hasso: Hittade ingen svensk ÅF? Qvarnisb |
|
|
Qvarnis: RedLine finns på Bildelen butikerna,iallafall i Eskilstuna. Lycka till. He de // Bengan Länk |
|
|
Även kedjan Autoexperten säljer RedLineOil! Skicka en fråga till svenska generalagenten om den oljan funkar i BMW: redline.oil@swipnet.se Mvh |
|
|
Tack för tipsen. Har mailat. Undrar hur man klarade sig innan internet fanns...:) Qvarnis |
|
magmo |
Hej! Jag kör OMEGA 699 5w-20 som har spannet -48 till +204 grader och borde klara det mesta. Samma smet i manuella lådan! Var och en har sitt eget helvete! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.