|
|
|
|---|---|
Bimmer7er |
Hallo Jag är spekulant på en till synes mkt. fin 850 -92. Utöver den allmänna kontrollen, vad ska man vara uppmärksam på vad gäller 850 och V12? /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
hmmm stötdämparna e väl dyra till den bilen.. bara så de är bra. Sen snackar en massa om att v12orna kan klydda med tändsystemen etc. De har ett tändsystem till varje motorhalva och synkroniseringen mellan dem har det varit problem med. Men har ej hört om ngt fall på länge nu... asso åtgärdade ej bmw dem det var fel på? Många rekommenderar 840 pga av detta felet.. Men funkar bilen bra etc tycker jag det e riktigt fett med en v12a. |
|
| programvaran ändrades från 91 och nyare så 92 har inget sådant problem, stötdämpare finns lite olika dom dyraste är dom som är justerbara från förarplats,färddatorns display kan vara svårt att se vad det ska stå i flyter texten ihop så är det en ny som gäller kostade förr i tiden 3.500kr det är en härlig bil att äga 8serie ska vara med v12 övriga är mopeder. | |
|
Tja...40lök går det på att byta dämpare runt om,det är då med nivåreglering tror jag(standard??). Sen är det ju inte fel att kolla avgasvärdena INNAN du slår till. Även ev krockskadetendenser måste nog beaktas... Att allt elektriskt fungerar är väl extra viktigt att det är helt ok på en dylik vagn. Mvh Janne. |
|
Bimmer7er |
hmm....kolla stötdämparna, bara att köra å känna å lyssna ? /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
Kolla efter oljeläckage på dämparna+ att du känner sådant slitage ganska väl vid lite hårdare/snabbare körning över lite sämre väg(allmänt gungig och odistinkt väghållning)..Annars så om bilen börjat rulla uppåt 20000mil så KAN det vara dags.. Vet dock inte exakt hur länge dem "normalt" sett håller till 850,men det finns säkert någon annan som närmare kan säga det.. Finns oxå på vissa verkstäder "apparatur" som kan kolla dämparna(BMW kanske). Mvh Janne. |
|
netz |
Helt rätt med 40k för stötdämparebyte runt om om den är utrustad med EDC-elektronisk dämpnings kontroll (ej att förväxla med nivåreglering) det är lite svårt att kolla dämparna för hand med att gunga bilen dom är styva även när dom är dåliga, det märks bäst i högre farter 160-.... Ang motor:lättast är att lägga händerna på insugningrören känner man små ryckningar så finns det misständningar en V12:a skall vara helt stilla på tomgång.jag testade att ställa en tia på högkant på kåpan över insugen,den snurrade bara runt utan att välta omkull.Kolla även avgaserna när man varvar upp. Det viktigaste är väl att man tycker att bilen känns rätt, sen är det bara å hälsa dej välkommen bland 8-serie ägare |
Bimmer7er |
Jo tack, jag blir gärna 8-serieägare, har varit och tittat på bilen där den står på gatan, ser otroligt fin ut! Ska träffa säljaren och testa bilen på Månd.(5/5) Vad bör maxpriset ligga på om bilen är i absolut toppskick, fullutrustad, OZ-fälgar ? /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
Kul att du är på gång att köpa en 8-serie. Bra tecken är att den är fin på utsidan men det är insidan som räknas. Stötdämpare och avgassystem kan kosta en hel del om de är slut. Sen kommer en hel del underhållsarbete med åldern och det är läckande insugspackningar, ventilkåpspackningar, nedre och övre oljetrågspackningar + i princip det mesta av allt gummi som typ bränsleledningar m m. Kolla så acn fungerar och att det inte finns något oljeläckage. Kontrollera att värmesystemet och ventilationen funkar som den ska. Stum bromspedal betyder att den s k bromsbomben behöver bytas. En dåligt mekaniskt underhållen bil med massa underhållsarbeten som behöver göras kan lätt kosta allt från 50 000 kr till 100 000 kr för att få bilen i skick. Är du osäker rekommenderar jag dig en att du kör en M-test eller liknande. Även om M-test kan vara si och sådär på en ovanlig bilmodell är det ändå en hel del värdefull info man kan få. Annars kan det vara guld värt att plocka med någon erfaren 8-serieägare med som följer med och tittar på den. Maxpriset för en välvårdad i mekaniskt toppskick är väl c:a 150 000 kr. Taskigt skick 80 000 kr medelbra skick c:a 100-120 000 kr. Man får mkt bil för pengarna och än så länge kommer det inte att ske någon större värdeminskning men du bör vara beredd att behöva lägga ut en 15-20 000 kr per år i underhåll. Kommer du billigare undan är det bara att se glad ut. Kolla nedan länkar för mer info inför köpet Länk Länk (kolla under Pre-Purchase) |
|
Bimmer7er |
Ok, tack för all info, vi får se hur det går på Månd. Säjaren påstår att bilen är i extremt bra skick och vill ha 170k...hmm. Hur testa EDC'n? Det sitter en EDC-switch intill växelväljaren med läge S resp. K , man skall alltså känna klar skillnad i de olika lägena (vid lite hård körning)? /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
170 tk låter lite väl mkt för 92:a. Då får den allt vara i extremt bra skick med under 10 000 mil på mätaren. Du skall känna skillnad mellan S och K läget. Tycker EDC är värdelöst och har aldrig använt något annat än S-läget. |
|
betriebsanleitung1 |
Max 100000 för en bra väl fungerande,100 till minst för en Csi |
Bimmer7er |
Har nu testat bilen och kan bara konstatera att 850'in ÄR i toppskick, nästa steg är en M-test....men jag är tveksam, priset är lite väl högt + att takhöjden är överraskande låg (bonkar nästan huvudet i taket, jag är 1.89), mindre innuti än jag trodde, lite trång känsla :/ Underbart läcker bil (mauritziusblå) men synd att 850'in är ett får i ulvakläder, min 740 känns faktiskt snabbare. Slutsats = tveksam = troligen inget köp :( /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.