AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
337

Backljus som strejkat

Daytona
Helt plötsligt igår så slutade mina båda backljus fungera.

Har provat med att byta lampor, byta lamphållarna, byta båda baklyktorna och även rengjort kontakterna utan nåt resultat.

Nån som har nån aning om vad det kan va för fel???

Hörde med en som sa att det kunde vara givaren vid backväxeln i växellådan som skulle behöva bytas...

Daytona
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen är det kontakten i växellådan som behöver bytas! (inget ovanligt fel)

Tursamt nog är det både billigt och enkelt att byta själv.
Du behöver bara komma in under bilen (lyft eller smörjgrop) och sedan lossa elkabeln och sedan skruva ur kontakten med en hyls-eller blocknyckell.

Kontakten sitter på höger gavel av växellådans hus. Kontakten sitter relativt långt upp (ungefär i nivå med påfyllningspluggen som sitter på höger gavel av växellådan).

Mvh
Daytona
Ok... Då ska det fixas... Tack för svaret...

Daytona
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felskrivning från min sida!
Kontakten sitter på VÄNSTER sida!

Mvh
Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Är du inte allt för bredmagad så räcker det med att hissa upp den med domkraften, och sedan krypa under, det gjorde jag !

/ Gronken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Arghh, ALDRIG krypa under en bil som bara är upphissad med domkraft!

Det finns många som har gjort det misstaget och ofta är det sista misstaget de gjort......!

Palla upp bilen med ordentliga pallbockar om du inte har tillgång till riktig lyft/smörjgrop!

Mvh
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Precis som Johan B skriver, det måste vara ett av dom mest meningslösa sätt att dö på; att krypa under bilen bara för att göra ngn liten grej och domkraften välter och....

Mvh/ Micke t
Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Lägger man reservhjulet emellan marken och underredet så är det ingen fara, det stoppar upp ett ev. ras av domkraften.

/ Gronken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.