AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.945

Stolar sitter dåligt?

Sida 1 av 2
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

nån som upplevt att stolarna sitter dåligt? Typ att dom vill på att röra sig när man kör hårda svängar, med tillhörande knäpp och klonk-ljud i samband med detsamma? Har inte börjat kolla hur dom sitter fast ännu, tänkte kolla om någon haft samma problem samt om det gjorts något åt det?

/eFx
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Japp, vet vad du menar. Brukar t.ex. kännas att den glider fram några mm när man bromsar hårt. Har inte kollat upp det än...

__
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag hade samma problem på min gamla E36 318iS och det var någon liten plast bit som gått sönder, ligger mellan skenan och stolen om jag inte minns fel. Har nu samma problem med min M coupe, ska kika på det i helgen om jag får tid.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det jobbiga är ju att det är så pilligt där under. Finns ingen plats över med elstolarna...

__
Länk
Stolarna sitter bara med 2 muttrar och 2 bultar, tar max 10 min om du tar det lungt så har du stolen ute ur bilen. Så ni behöver inte våndas över att det är trångt :)

Elen sitter med snabbkopplingar så det är inga problem att lossa heller.

Tänk bara på att inte sätta på strömen medans ni har borta kabeln till bältessträckaren för då har ni en lysande ABS-lampa att irritera er över ;)

/Per
eF
900
eFx
520d Touring -09
Säg till om ni hittar något matnyttigt!

/eFx
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Är det någon som hittat något för min förarstol klonkar som fan när man "plättar" på.

Tacksam för svar !
jag tycker oxå att min förarstol är lite ostabil.... gungar lite om man tar i och verkligen tänker på det...jag bör nog titta på hur hårt den är skruvad...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Låter som ett hyfsat vanligt problem..!

/eFx
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Har samma problem med min stol.
Någon som löst problemet?

Hans
Jag har haft samma problem i alla mina 3 Z.or
Jag tog bort min stol och kikade, men hittade ingenting som kunde vara fel.
Ett knep är att köra bak stolen så mycket så att den tar emot och trycker mot karossen eller hur jag ska förklara det.

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hade samma problem med min, då hade jag satt fast stolen snett
vilket gjorde att skenorna bände lite grann.
Jag lossade alla skruvar skakade lite på stolen så den satte sig ordentligt och skruvade fast allt igen och problemet var borta.

Har istället haft ett annat problem med förarstolen, vajerfästet till ryggstödsjusteringen lossnat flera ggr vid spaken.

Ganska enkelt att åtgärda men högst irriterande varje gång.
När jag skulle prova bilen då jag köpte den, lossnade fästet och jag bad dåvarande ägare att fixa det, då lämnade han in den till BMW solna som tog 1250:- för jobbet.
Som för mig som amatör tog ca 20 minuter att fixa....hepp.

Tilläggas skall att då upptäckte dom inte att bulten som håller spaken hade lossnat och det var det som gjorde att vajerfästet lossnade i första taget eftersom handtaget gick snett och var mycket löst.

Mvh
/PG
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
pgr69: Nu är jag inte riktigt med, stolen satt snett! Vilka skruvar lossade du? Jag har problem med att vänstra "fästet" av förarstolen inte låser som det ska utan glider lite fram vid hård inbromsning och bak vid starkt gas på drag. Det är inte så mycket men tillräckligt för att man ska känna det.

Z3MPOWER
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
En gör det självintruktion från roadfly.org Länk
där bussningar i sätesinfästningen byts ut. Slitna bussningar gör att stolen rör sig vid vissa moment.

ArctisZ3
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jodå, jag har hittat en lösning. Ta 6000kr och gå till BMW, de byter underredet och förhoppningsvis håller det lite längre. Bytte förarplatsen på M'en förra året och byter om en vecka passagerarsidan också... då jag råkade sitta på fel plats och blev galen!!

Har samma fel på 2,8an men acc/broms har ju inte samma verkan där och blir därför inte lika jobbigt.

/Caspar
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
z3mpower: Jag lossade på bultarna till chassit mot botten i bilen, alltså inget som sitter på stolen utan dom 4 bultarna som håller fast "allt". Det verkar som om ni har problem mellan stolens bottenchassi och sätet i sig, och det har jag ännu inte haft några problem med.

Mvh
/PeGe
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Mats Landh: Tror du att det är en liknande lösning på E36 ?
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Har inte en susning om det är samma på e36, tyvärr.

ArctisZ3
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Ja, nu är mina stolar som nya igen. Inget glapp.
Mycket enkelt att montera bussningar.
Länk

Hans
eastaros
Var köpte du delrinet hos Doug Whalen?,
//Peter
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Jag har en bit över. Fick den som ett varuprov från en firma. Mycket trevlig gest från dem. Du gör lätt dina bussningar själv.
Delrinet är mycket lätt att bearbeta. Har varit på semester i Danmark och kört en hel del. Underbart när stolen sitter fast!!!
Vill du ha en bit så maila mig.

Hans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.