AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
759

Däck som håller?

Mitt däck konto är väldigt högt... Köpte nya däck nu vid omläggningen för 2300 kr/st och nu är de snart slut efter ca 300 mil.. och 2 månader.. (toyo Prorexs 1) Jag kör ju väldigt hårt med bilen bla. konkörning då och då och mycket streetrace..

Någon som vet om hållbara 18" sulor för ett skäligt pris?
Kanske är R-däck som gäller?

Vart köpa?

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Däcken slut efter 300mil????Har för mig att R-däck o liknande slits FORTARE pga att gummiblandningen e mjukare men fästet bättre!!Mina Proxes 19" hade ja till M5:an i ca 700mil å både fram o bakdäcken ser fortfarande i princip nya ut...Fast då lade ja inga burnouts o annat "mesigt" men däremot låg vi o marscha i över 200 på Autobahn genom halva Europa....Skulle tro att i ditt fall har däckvalet föga betydelse utan de e din körstil som gör slitaget....Du kanske borde satsa på ett "hårt" däck som slits långsamt med allt vad det innebär,dvs förmodligen dåligt fäste o "halkigt" i vått väglag....Yokohama har nåt AVS sport eller va de heter o de ska va grymmt bra däck men de slits MER än ett motsvarande "standarddäck"....Annars kan du kolla på Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
R-däck håller längre än vanliga vid hård körning. Gå in på Länk och kika efter R-däcksguiden. Där står allt du behöver veta om R-däck och vad som kan tänkas passa dig.
Billigast är nog att ha en uppsättning vanliga däck och en uppsättning R-däck om du kör mycket bana men ändå på gata också.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ma
21
Mattias.A
525IA Touring -92
325I -92
MB Sl-320 -97
Titta in här Länk
Ja
760
JanF
530i-93
300 mil, tung gasfot eller.....

Jag körde 4000 mil på mina Toyo Proxies på Supran....inga burnare där inte.....

tackar för förslagen.. jo jag har tung gasfot och älskar doften av brännt gummi..

/Jimmy
Länk

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Haha, INGA däck håller för din körstil! =)
Ja
760
JanF
530i-93
Jag har förtvivlat bläddrat igenom däckstesterna i Tekniken Värld, Vi Bilägare, Aftonbladet m.fl.

Men testerna ger dig ingen hjälp alls, man pratar bara om våtgrepp, vattenplaning, komfort o.s.v helt ointressant för dig.

Du behöver hitta en test som kollar parametrar som
- Burnout tålighet
- Lått/svår burnat
- Doft på gummiröken
- Färg på däcksröken
- Hur länge ligger röken kvar
- Färg på lakris-spåren
- Hållbarhet på lakris-sppåren
JanF : Ja varför gör ingen sånna test :)

Mina gamla vinterpuckar till 323:an är burnvänliga.. stenhårda :)

/Jimmy
Länk

Som Haglund säger så hävdar vissa att R-däck håller längre vid hård körning....kanske något att tänka på.

300 mil/däck ger mycket respekt! Jag tror f*n inte ens att jag kom under det med hojen....men iaf lika. :-)
R-däcken håller inte bättre om du håller på att burna och leka. Däremot vid bankörning och konbana. R-däck i 18" är svårt att hitta under 4000:-/st och då blir det dyrt att byta var 300e mil!

Skaffa en uppsättning av varje om du använder bilen på gata också.

/Per
Ja här har vi kanske anledningen till mitt problem :
Länk m5 burn snurr_www.bmwm5.nu_.avi

/Jimmy
Länk

Fråga hos däckhandlare om du kan få köpa " hyllvärmare " som dom ibland har.

Gummi blir lite hårdare med åren, och håller lite längre, på bekostnad av greppet !

Nisse
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.