AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.167

vindrutetorkare

Min vindrutetorkare funkar oftast bara på full hastighet numera. Det verkar som det är glapp någonstans.
Vart sitter t ex reläer, säkring för just vindrutetorkaren?

Någon som varit med om samma sak?
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
På min så hackar torkarna fram på intervall läget. funkar utmärkt på "vanliga" läget och på "snabba" läget. Det är precis som om dom inte orkar riktigt... Nån som vet??
/Peter
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E30 325iX (under renovering)
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Har precis samma problem som "hugabuga"; torkarna fungerar bra på normal och snabb hastighet, men slår man av dem så börjar de hacka på "sista svepet". Samma sak gäller vid intervall läget; antar att torkarmotorn/elektroniken (eller vad det nu är som spökar) då anser att varje svep är det sista eftersom det efterföljs av paus...
Någon som vet nåt om detta fel, otroligt nerverande är det... och genant med damsällskap i bilen ;)

\\ kajje
hugabuga och kajje:
Med största säkerhet är det den s.k. släpskenan som är ärgad. Det finns två skenor inne i torkarmotorn. Den ena är obruten och ger spänning till motorn när man kör torkarna i normalt eller snabbt läge.

Sedan finns det en bruten skena vars uppgift är att ta tillbaka torkarna till utgångsläget när den obrutna skenan mister sin spänning. Där ligger konstant spänning, men om stiftet som släpar mot skenan inte får fullgod kontakt brukar torkarna hacka sig tillbaks eller stanna helt. I vissa fall försvinner felet av sig själv när torkarna använts flitigt.

Botemedel: byt motor eller ta isär och smörj den befintliga. Tyvärr brukar höljet vara nitat och det kan vara svårt att få det tätt igen varvid felet kommer tillbaks än värre.

Mvh
/Janne
Hade ett liknande problem precis när jag skaffade min.
Vindrutetorkarna gick konstant. Det finns en säkring i säkringsboxen (om du har en tysk manual) som heter wishwash anlage (har jag för mig (inget tyskt messerschmittande för min stavning)) nånting. Lämnade iallafall in bilen, bytte relä, vet dock ej vart den sitter, tydligen inte allt för lättåtkomligt. Har funkat klockrent i ett år sedan dess.

Mvh
Wille
Fi
31
Filip
BMW 316 Compact -98 E36
Jag bytte torkareläet i säkringsboxen. Sedan fungerar det igen. Kostar 50kr på skroten och sitter i säkringsboxen. Ca 10cm rektangulert relä. (det största som sitter där.
Att:Filip,

Tjena,
Jag har en 320(92) med nästan samma problem som ni grabbar har. Ang. relät så tog jag bort den största jag hade i boxen men torkaren gick i allafall, då kan det väl inte vara rätt relä? Jag menar när jag har plockat bort den så borde väl den inte gå? Har för övrigt bytt säkringarna.

Tack!
Shan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.