AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.353

Någon som fått vattenplaning?

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

I går första maj så regnade det ju så in i h-vte. Jag tror jag fick vattenplaning 4-5 ggr sammanlaggt under hela gårdagen. Det var på motorvägen E-18 mot bålstad (skulle till skokloster med ett gäng Alfistis) Vi var lite sena, första bilen körde 120-130 trotts väglag och spårigt, självklart så var jag lika dum och höll samma hastighet. Jag försökte köra i hans redan uppsugna spår efter hans däck, gick ganska bra ett tag, sedan kändes det som om man flöt omkring hejdlöst, jag vart skitskraj släppte gasen höll ratten blixt stilla och väntade på grepp, när det kom hade bilarna framför kommit en bra bit så det var bara att stämpla fullt igen. Sedan kom första bilen på att vi kört för långt, vi skulle av avfart bålstad/skokloster det var bara att vända, samma procedur igen fast i en 150km/h till rätt avfart, som vanligt fick jag vattenplaning några gånger till. När vi mötte upp resten av gänget och körde de slingrigare vägarna fram till skokloster, så gick det att hålla högre fart där beroende på bättre avrinning. Det är läskigt att småvägar med hastighets begränsningar 30,50,70 har bättre avrinning, än motorvägar med 90,110 som har en massa hjulspår och annat som blir livsfarliga när dem fylls med vatten. Det är upptill föraren att bedömma hur fort man kan köra beroende av väglag, en grej kan vara att sänka hastigheten på riktigt dåliga motorvägar/trafikleder och höja hastigheten på lans och skogsvägar med bra sikt. Detta eftersom att de mindre vägarna verkar ha bättre avrinning för vattnet=mindre olyckor pga vattenplaning. Sedan kan de ju behövas viltstaket mm.

Är det någon som har fått vattenplaning?
Har det lett till olyckor?
Inte världens roligaste ämne att diskutera, men vad skall man göra när man är nyfiken.
Det jag lärt mig av allt detta är, snåla inte på däck utan var noggrann med mönster djup och anpassa hastighet efter väglag!!

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Ja
760
JanF
530i-93
Är man rädd för vattenplaning ska man direkt slänga bort alla fräsiga breda däck och fälgar.

I ösregn gick det inte att få upp bilen i mer än 100 km/, fullgas resulterade bara i konstant hjulspinn och konstant vattenplaning, hastigheten stabliserade sig vid 100 hur mycket man än försökte.

Då kom en Reanult Laban och drog förbi i 130, efter sig lämnade han två cykeldäckssmala spår i vattnet.
om man har fälgar å breda däck så måste man ha riktigt bra mönster på däcken annars fungerar de inte...
När ja satt på mina fälgar för ett tag sen så hade ja ganska dåliga däck bak,känndes som man fick vattenplaning jämt men så köpte ja nya däck för nån vecka sen å nu finns de kanppt nån antydning till vattenplaning,me andra ord:Grym skilland me bra mönster!!!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det förmodligen otäckaste i min trafikhistoria var förra sommaren när jag och en polare var på väg hem från Anderstorp i regnet (hade kollat på ETCC & FIA sportvagnsmästerskap). Vi körde Jettan. Polaren hade bråttom till sitt tåg så jag stod på så gott det gick (typ 110-120km/h är max) och skulle göra en omkörning. Riksväg 30 mellan Ronneby och Växjö är extremt spårig och det samlas vatten i dikena. När vi är jämsides med den andra bilen så börjar han gasa. Vi får möte, utan att bredvidvarande släpper av något, och strax efter känner jag att bilen lever sitt eget liv på vägenoch jag insåg att jag körde ovanpå vattnet och kunde inte använda ratten...... I sista sekundkom fästet tillbaka och jag kunde svänga in i min fil igen. Det var svettigt som f-n och jag trodde att det var kört och att vi skulle frontalkrocka med mötande. Det är kanske det som kallas änglavakt?!

__
Länk
serben
alltid när det regnar. Men det är bara o bita ihop o ha tungan rätt i

man kan inte ha bra bil o bra brud
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
När jag hade haft min första golf gti i ca ½ år så lyckades jag få vattenplaning i ganska exakt 140km/h..

det hade regnat rejält hela dan men så blev det uppehåll och jag skulle iväg nånstans.. vägen var nästintill torr och därför så gasade jag på ovetandes om att ett dike bakom ett krön hade svämmat över och vattnet forsade över vägen. där kom jag i olagligt hög fart ovetandes om detta #%*&/¤ dike.. bilen blev totalmosad både invändigt och utvändigt när den träffade dikesvallen och jag själv bröt näsbenet..

K.N.
525iA Touring -93
Bemmer-Tompa, ditt förslag om lagstiftning småstinker lite. Visst är det bättre avrinning på en del småvägar, men det är också allt. I förarutbildningen framgår det klart och tydligt att man skall anpassa farten efter rådande väglag, och att hastighetsgränserna är att se som en övre maxgräns. Att försöka få Alfa-klubben att sänka farten genom nya hastighetsgränser är bara att lägga ner, det kommer ändå inte att hända ;-)
Fick vattenplaning på min gamla CB 750 en gång i tiden. Gissa om man tryckte knäna mot tanken och satt still, rak som en eldgaffel!
Orsaken var, som alla innan påpekat, taskiga däck. Korden var framme på bakdäcket, men jag var student, och fram skulle jag. Däcksbredden behöver inte vara avgörande, bara att det blir viktigare med bra mönster. Se på F1, inte slänger de på några smala däck när det häller ner, inte, utan full bredd och 3cm mönsterdjup. Så hellre nya halvbra än slitna premiumdäck, om det är regn man oroar sig för.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
K.N.:
Precis, som i mitt fall med Jettan t.ex. de däcken är 175 breda

__
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förstår inte varför man trots flera "varningar" tidigare med vattenplaning fortfarande "stämplar fullt" och kör i 150? Klart som fasiken att vattenplaning har orsakat olyckor (många!) och det är precis lika korkat som att köra i 150 när det snöar/är halt.

Att gränsen för lagliga däck går vid 1,6mm är skrämmande. I själva verkat har däcken oftast tappat alla sina regnegenskaper när det är 5-6 mm kvar.

Ta det lugnt och har man bråttom så är mitt tips att starta resan lite tidigare istället ;))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.