AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
406

Köpt 540, lite frågor.

Tjenare!

Är nybliven bmw ägare och tuffar runt i en 540, trevlig bil på alla sätt. Har några problem dock, däcktrycksvarnaren har börjar larma för att punkterat däck trots att jag inte har det efter en rödljuskörning och en något våldsam tagning av rundell :) Den gör det inte hela tiden men har gjort det 3ggr efter denna körning, den säger alltså inte att det är fel på systemet utan att jag fått punktering. Den gör det inte heller hela tiden utan en gång varannan dag ungefär. Vad kan detta bero på, hur fungerar detekteringen av tryckfallet i däcket?

Har även ett lustigt problem med dsp systemet, om jag stänger bilen med stereon på så låter det inget ur högtalarna när jag startar bilen igen, även om jag stänger och sätter på stereon igen. DSP i färddatorn blir dessutom svart vilket jag tolkar som att datorn tappat kontakten med systemet. Stänger jag nu stereon och stänger av tändningen helt och startar bilen igen, trycker ingång stereon så funkar det fint. Vilken burk där bak är dsp:n? låter som nånslags glapp och jag tänkte härja med elektroniksprayet i alla anslutningar :-D

Upptäckte till min storabesvikelse att 540 inte var så snabb som jag önskar igår, drog bara precis lite bättre än jämt med en volvo 850 (modell låg och tillpiffad, kanske trimmad har ingen aning om prestande på en sån där, men jag tyckte att den gick misstänkt bra) 0 till 180km/h (jag har automat så mina växlingar bör inte påverka;) och från 180-200 började han ta in, när vi passerat 200 strecket börjar jäkeln dra ifrån och över 220 hade jag inte en chans :((((. Noterade att det talats om kompressor i forumet och har hört trevliga siffror som 450hk, då min kärra gått 11 300 mil (svensksåld och endast en ägare tills jag köpte den så milen är sannolikt korrekta) nu känner jag mig väldigt tveksam mot en sådan kraftig effektökning med tanke på hållbarhet på motor,växellåda mm. Är det någon som har expertåsikter om detta? Hur är dem med tändkurvor, bränsleblandning mm. Man bör väl ändra inställningar i chippet om man hänger på kompressor?

Trevlig helg!

/Peter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns några att fråga om kompressorinstallation.
en är redaktör Asken.

Länk

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För övrigt har du kollat trycket i reservhjulet också.
Har du xenonljus så kan elektromagnetiska störningar framkalla felindikering.
Likaså kan kabelstammen under handskfacket ligga "fel" så att det störs av elektromagnestiska störningar. mmmm

///MVH Hasso
Länk

ahh, reservhulet ja! Ska ta en kik senare idag. Har Xenonljus, låter jobbigt detta med elektromagetisk störning :( Man håller ju på att hoppa av stolen när man fredligt ligger och cruisar i 140-150 och får höra ett "pling" och noterar att man har punktering... Nåja, får väl ta ett snack med bmw, tänkte uppgradera navin till senaste versionen dessutom.

Tackar för infon Hasso

/Peter
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Däcktryckskontrollen har en givare/sändare som sitter inuti ventilen på däcken. Det kanske är något vajsing med någon av dessa?
WOW! Tack igen, skitbra :) Här ska felsökas hehe. Har kikat på detta forum länge utan att "orka" registrera mig, nu när man kör tyskt så visade det sig vara väl värt besväret.

/Peter
Har fått en hel del felsökningsunderlag för däcktrycks funktionen av hasso via mail nu. Jag lär ha sysselsättning i några timmar :) Hoppas dock att slippa dra om några kabelstammar :-D
Ja
760
JanF
530i-93
->Gillster

Strunta i Volvo 850an, en BMW 540 är ju en glidarbil som man ska glida i, inte något som ska piskas i rondeller och acctest. Njut av den överlägsan komforten istället.....

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Volvon läre ha varit skapligt trimmad. En Volvo T5 har ju 250 hk rak femma original mot BMW 540 som har 286 hk V8. BMW bör vinna. Vikten skiljer iofs litegrann också.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fläkt ger ca 410 hk och 580-600'NM vrid. Jag har åkt 3500mil med min sats klockrent och man vill lämna diverse bågar, m3or och en och annan 911 bakom sig:) Läs min dagbok så ser du lite mer. Finns ekonomin så rekommenderas ett besök i Norge.
Mvh
Asken
Per, visst har du rätt, de lär ju inte sitta och njuta i 200 i volvon kanske, men vi hade det lugnt o skönt i bmwn :) Att den sedan ligger stabilt som en pansarbil i 200+ med kraftig sidvind gör ju inte ont heller. Men det sved lite att en volvo körde i från en. Har det inte gått över till sommarn är här på allvar kan det hända att jag följer Askens exempel o tittar på kompressorn. Nu ska jag kolla in askens dagbok, om jag hittar hur man gör detta :)

Trevlig helg!

/Peter
hasso:
Kan du maila felsökningsunderlag för RDC till mig också?
Check-controlen varnar då och då att RDC:n är inactive, så jag vet inte om den verkligen är att lita på.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Asken:Vet inte riktigt om du lämnar m3(e46) med din 540iat hur var det på rakan:))

Gillster:

Då jag är en av de få som har fått känna på Askens ca:410h/k även sett den i action kan säga att den går mkt bra, och då åker ja en hyfsad kärra......
hehe, det låter trevlig värre det där med fläkt :) Nära ögat nu ikväll även om man inte har fläkt, farbror blå var ute och härjade när jag provade "s" på automatlådan i stan...

Hittade förresten Orsaken till "defect tire" varningen på RDC:n, det var det mest fåniga grejen som jag inte hade kollat om det inte vore för förslagen här på forumet. bara 1,5 bar i reservhjulet, det har legat i baljan sedan första juni 99 och hade visst tappat lite tryck ;) Så fint ut med 1,5 bar oxå, men jag kollade med mätaren och konstaterade att det var lågt tryck. Problemet borta alltså, tack för hjälpen!
Nu återstår endast DSP problemet, får ta en kik på detta under morgondagen. Bör vara kontaktproblem tycker jag.

/Gillster
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.