|
|
|
|---|---|
sno |
Hoppas detta inte ær alltfør dum fråga.. Då jag pendlar mycket lång varje dag har jag mærkt av stora skillnader i brænsleførbrukning beroende på vilken snitthastighet jag håller. Inget konstigt med det. Men har nu kørt lite test som jag tycker ær underliga, brænseførbrukningen økar næmligen vældigt mycket precis mellan 110km/h och 120km/h, men ungf 14%. Tycker det ær lite i høgsta taget, sen planar det ut och spelar inte så stor roll om jag kør 120 eller 140 eller 150 , mer marginella skillnader. Alla tester ær gjorda på 5ans væxel. Før mig som pendlar ganska lång varje dag vill jag givetvis ha en bil med bra drag, fast som sammtidigt ær som effektivas på dom hastigheterna jag håller mest (130-140km/h). Det kænns faktiskt rætt surt att veta att jag kan spara upp till 900kr/månaden bara på att sakta ner lite :) Har någon en bra førklaring på vilka faktorer som spelar roll vid brænsleførbrukningen, och har bilar med større motor sin "peak" høgre æn andra med mindre motor ? Jag førstår givetvis att det tar mer energi att ta sig från A - B snabbare, men kurvan verkar som sagt inte vara rak. Detta kanske ær rætt basala grejer, men jag ær totalt nyinvigt i mitt bilintresse. |
Aldric |
Kanske din bil har en liten svacka vid det varvtalet du ligger på i den farten? |
| Testa kör några gånger med 4:ans växel i. Skulle vara intressant att veta hur mycket det skiljer då. | |
|
sno: Vilket varvtal har du vid resp hastighet? |
|
sno |
Det måste jag kolla igen. "Testerna" var i ærlighetens namn lite slarviga, mest att jag tittade lite på det påvæg till jobbet idag :) Ska testa med lite mer exakthet, men den går precis øver 3an dær runt 120 om jag inte minns fel. |
|
har också noterat det. Vid 110km/h kan man klara sig på 0,85 l/mil men vid 120km/h blir det nästan 1 l/mil. Samt vid 130-140 km/h inte mycket mer än 1 l/mil. Skumt fenomen |
|
| Jag snittade 1,15 nu när jag körde hem med Alpinan och låg då mellan 130-150 i lite mer än 60 mil! | |
|
Hej hej, Håller med om att det är skumt det där. Med vinterdäcken låg jag oftast runt 90 i vintras. Då låg snittförbrukningen på 0,84. Men när man nu kör "lagligt" i 110 då är man ju uppe i strax under litern. Jävligt skumt att det ska öka 2dl per mil nästan på 20km i timmen... Men sen är det precis så som ovan...det är inte 1,2 i 120 eller 1,3 i 130, utan tja, hm...någonstans kring 1,1-1,2 *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.