|
|
|
|---|---|
|
jaha nu har airbag lampan börjat lysa, jag har ryckt lite i kablarna under stolen för att hitta ev glapp sen har vi provat nolla igen ( har tillgång till bosch data) men den jävel kommer tillbaka. Koden lyder: Bältssträckare eller passagairbag och nåt om kortslutnig /kontakt.. Jag antar att det är kabelstammen.. Englunds lämnade pris förslag på kabelbyte på 1700kr samt 7000kr!!! för sensormattan tycker det låter sjukt dyrt.. V8? Ja tack!! | |
|
koppla dit motstånd istället för tex airbag . vilken bosch instrument har du tillgång till tycker att fel koden ser konstig ut brukar stå tex bältessräckare avbrott+kortslutning |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sensormattan klarar man sig utan, den ska gå att koppla bort mjukvarumässsigt, enda skillnaden är att, om det smäller så utlöses passargerarbaggen fast det inte sitter nån i stolen. Har du en indikering för att sensormattan är trasig ocj airbaglampan är tänd så är sensormattan ur funktion, men airbagsystemet funkar ändå, men med samma funktion att passargerarbaggen utlöses fsat det inte sitter nån i stolen. Fick en indikering på sensormattan för 14 dagar sedan som jag bara nollade bort. dagbok 2003-04-16. Länk Än så läng är det lungt. Det är nog vanligare med kablaget till bältessträckaren. Eller kabelglapp, man ska vara försiktig med stolsdynan kan räcka med att sätta i ett knä så pajar sensormattan enligt vissa. ///MVH Hasso Länk |
|
det står inget i koden om sensormattan. jag har varit och köpt repsatsen för kablarna under stolen kostade 277kr Är det nån som monterat dit den själv? kan ju inte vara allt för svårt då den består av 1st kabel som har en kontakt med 2stift i vardera ände en liten som går till bältes sträckaren samt en lite kraftigare som går??? nånstans under stolen. 1st kabel som har en kontakt i ena änden samt 2st lösa kabeländor i andra ändan (oskalade) skall väl antagligen lödas för annars har väl en sån kabel ingen funktion?? Alltså nån som gjort detta?? V8? Ja tack!! |
|
|
Hasso, är du 100% säker på att airbagarna funkar trots trasig sensormatta och lysande lampa? Jag vet inte själv, men två verkstäder som jag snackat med (tex BMW i Linköping) sa att om lampan lyser är hela airbagsystemet urkopplat. /Micke |
|
|
M3g-power: BMW här i Linköping skulle förresten ha 2700kr för att byta sensormattan i min bil, så 7000 låter verkligen i överkant... /Micke |
|
|
Japp tycker dom har skumma priser där..Man vågar nästan inte fråga. Fast reservdels killen sa att det går rätt så bra att själv byta sensormattan att det inte är så svårt att ta lös skinnet.. Pris för sensor matta ca 7-800kr gissa vem som byter själv om det är det som är felet =) kan ju inte vara svårare än att klä en skotersits. Mvh Anders som redan saknar sin RMK 700 som gått i sommardvala =( V8? Ja tack!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Micke: Jepp enligt BMWs servicemanual så påverkar inte sensormatteindikering på airbagfunktionen utan då utlöser passargerarbagen även om det inte sitter nån i stolen vid kollision. ///MVH Hasso Länk |
|
JAA nu har lampan slocknat.. Jag lämna in den på BMW för diagnos eftersom datan vi hade tillgång till gav så luddiga felkoder.. BMWs data sa att det var problem med förarsidans kabelstock inte pass sidan som Bocsh datan mumlade om. Den gode teknikern klämde lite på kablarna och vips så gick den att nolla..( dum som man är såprova jag aldrig röra i förarsidan själv. Läxan är: lita aldrig blint på datorn) V8? Ja tack!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.